I kælderen på Helsingør Privatskole er der foregået ting, som ikke skal ske. Drenge er blevet bedt om, at recitere koranen og lede bønnen. Alle drengene sad forrest, mens pigerne tog tørklæde på og skulle sætte sig bag drengene.
Kun drengene måtte sige noget. Pigerne skulle tie, sådan lyder observationerne fra et kontrolbesøg.
‘En dreng sagde noget på tyrkisk eller arabisk, og resten af drengene gentog,’ står der i et referat fra et kontrolbesøg fra Undervisningsministeriets vagthund, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
Observationerne fremgår af et kontrolbesøg i februar 2023, hvor en muslimsk friskole i Helsingør blev afsløret i at have kønsopdelt undervisning i bøn i religionsundervisningen.
Pigerne blev altså, i forbindelse med undervisningen, tildelt en sekundær rolle i forhold til drengene.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Ifølge islamforsker ved Københavns Universitet Thomas Hoffmann er det kritisabelt, fordi det foregår i religionsundervisningen.
“Kønsopdeling er problematisk, når det sker som en del af religionsundervisningen. Så bør der ikke være forskelsbehandling baseret på køn, som der sker her. Så ville det f.eks være lige så vigtigt undervisningsmæssigt, at pigerne også prøvede, hvordan det er at lede og fremsige en bøn.”
Han tilføjer derefter, at det i den muslimske bøn traditionelt er en mand, der fremsiger bønnen, når både kvinder og mænd er til stede.
Men sådan bør det ikke foregå i en undervisningssituation.
“Så bør drengene også prøve at være de tavse og være dem, der sidder i række bag kvinderne. Skolen blander her religionsundervisning og religiøs praksis sammen.”
I august 2023 modtogt skolen et påbud på baggrund af observationerne. De blev bedt om, at de fremadrettet skulle sikre ligestilling mellem kønnene. Sådan fremgår det af kontrolbesøget, som B.T. har fået aktindsigt i.
Da styrelsen spurgte ind til, hvorfor undervisningen var kønsopdelt, lød svaret, at det var af hensyn til pigerne.
Det skulle angiveligt være af hensyn til pigerne, da styrelsen forsøgte at spørge ind til problemet.
‘Den konstituerede skoleleder forklarede om kønsopdelt bøn i religionsundervisningen, at af hensyn til pigerne opdeler man mænd og kvinder ved bøn, så de kan føle sig godt tilpas. Det er ikke pålagt kvinder at recitere bøn. Det er derimod pålagt mænd at kunne lede bønnen. Det er derfor, at man i undervisningen fokuserer på at lære drengene at lede bønnen,’ står der i referatet fra tilsynsbesøget.
Til STUK har Helsingør Privatskole oplyst, at skolen er en muslimsk friskole.
Det kommer nok ikke som den store overraskelse, hvis man tager et kig på skolens hjemmeside. Med enkelte undtagelser, er der kun lærere med arabisk/tyrkisk klingende navne.
Ligeledes bærer hele syv ud af otte kvindelige lærere tørklæde. Skolen er også udtaget til kontrol grundet den store andel af elever med ikke-vestlig baggrund.
Thomas Hoffmann fortæller, at skolen – fordi den kalder sig en muslimsk friskole – gerne må lære børnene, hvordan en bøn foregår i praksis.
‘Men det skal foregå på andre tidspunkter. Det bør ikke foregå i religionsundervisningen.’
B.T. har forsøgt at få Friskolens skoleleder Yasin Colak til at stille op til interview. Han er dog kun vendt tilbage med et svar på mail.
‘Jeg er ny skoleleder på skolen og er startet ved skoleårets start. Jeg er pt. på studietur i udlandet med udskolingen. Jeg har ikke helt sat mig ind i STUK’s rapport, men kan understrege, at vi ikke har kønsopdelt undervisning eller bøn på skolen’.