Virksomheden er i færd med at tilbagekalde 107 eksemplarer af elbilen.
Tilbagekaldelsen skyldes en softwarefejl, som kan øge risikoen for brand i batteripakken. Det sker som en opfølgning på en stor tilbagekaldelse i 2021, hvor GM håndterede problemer med batteriets sikkerhed. Den nye fejl er blevet opdaget i juli 2024, og den viser, at den oprindelige software ikke er blevet installeret korrekt i alle biler.
Fejlen betyder, at visse batterimoduler ikke bliver identificeret som defekte og altså skal udskiftes. Hvis modulerne ikke bliver udskiftet, øges risikoen for brand i bilens batteri. Netop det er årsagen til den aktuelle tilbagekaldelse.
Helt konkret er der tale om tilbagekaldelse af Chevrolet Bolt EV og EUV med modelår 2020-2022.
Parkér mindst 50 fod fra andre bilister
Som en midlertidig forholdsregel har GM advaret ejere af de berørte biler om at undgå at oplade deres biler fuldt op og i stedet begrænse opladningen til maksimalt 90 procent.
Derudover opfordres bilisterne til at lade batteriet oplades oftere og undgå at køre det ned til under 113 kilometers rækkevidde.
Det er også vigtigt, at bilerne parkeres udendørs umiddelbart efter opladning, og at de ikke oplades i en lukket garage om natten. Dette er for at reducere risikoen for brand, indtil bilen kan få den nødvendige reparation.
Derudover opfordres ejere af bilen til at parkere mindst 50 fod fra andre bilister, skriver Boosted.
En fortsat udfordring for GM og Chevrolet
Tilbagekaldelsen er blot den nyeste i en række af problemer, der har plaget Chevrolet Bolt og skadet General Motors.
Tidligere i 2020 tilbagekaldte GM hele 141.000 Bolts efter rapporter om brande i batteripakken, hvilket tvang GM til at tilbagekalde et stort antal biler og installere software for at advare om batterifejl.
Selvom de oprindelige problemer med batterierne umiddelbart blev fikset, har den nye softwarefejl afsløret en udfordring mere.
Tesla og andre elbiler håndterer problemer anderledes
Tilbagekaldelsen af Chevrolet Bolt står i skarp kontrast til, hvordan andre bilproducenter håndterer lignende problemer.
Tesla har f.eks. tilbagekaldt over 140.000 biler på grund af brandrisiko i forbindelse med batteriet, men i Tesla’s tilfælde kunne problemet løses med en simpel softwareopdatering, hvilket ikke krævede værkstedsbesøg.
Vigtigt at få bilen tjekket
General Motors har nu informeret de berørte ejere om, at deres biler skal på værksted senest den 16. december 2024.
Bilerne vil få installeret en korrekt version af diagnosesoftwaren, og eventuelle defekte batterimoduler vil blive udskiftet. Indtil da er det vigtigt, at bilisterne følger GM’s sikkerhedsanbefalinger for at minimere risikoen for brand.