Biltema har netop justeret sin ekspansionsstrategi i bestræbelserne på at finde egnede lokationer i særligt Aarhus, København og Nordsjælland.
Detailgigantens sidste 5 varehuse, ud af de i alt 16 danske varehuse er på mindst 7000 m2. Nu er mindre varehuse kommet på tegnebrættet.
Sidste år klippede Biltema snoren til tre nye varehuse i danske provinsbyer. Byggeriet af endnu et varehus på 7000 m2 er lige nu i gang i Nykøbing Falster. Opførelsen i Sønderborg er allerede sket tilbage i januar.
Vokseværket er resultatet af en ambitiøs vækststrategi med et mål om at nå 25 butikker inden udgangen af 2025. Hvis det står til Biltema kommer der til at ligge flere mindre i de tre største byer Odense, Aarhus og København. Nordsjælland har ligeledes stor prioritet, fortæller Biltemas danske direktør Jacob Borring Møller i en pressemeddelelse fra Biltema.
‘Vi har hele tiden haft ambitionen om også at være til stede i de tre største danske byer og også løbende kigget efter mulige lokationer. De har vist sig svære at finde, fordi vores ekspansionsstrategi har lagt op til varehuse på 7000 m2 – og et ledigt grundareal på 20.000 m2. Den strategi ændrer vi nu i de store byer. Vi vil i stedet til at kigge efter grunde med eller uden eksisterende ejendomme som kan købes, med plads til mindre varehuse på mellem 2000 og 3000 m2, så vi sikrer, at vi også får etableret os i de tætbebyggede byområder,’ siger han i pressemeddelelsen fra Biltema.
Hvad kan man forvente i de nye Biltema?
Selv om Biltema nedskalerer i byerne, betyder det dog ikke, at københavnere, aarhusianere, nordsjællændere og odenseanere ikke kan finde hele sortimentet i de kommende mindre varehuse.
Indretningen af de mindre varehuse vil blive anderledes end i de traditionelle Biltema varehuse, hvor der er brede gange og masser af plads til udstillinger mellem hylderne, skriver de i pressemeddelelsen.
De bliver mere som traditionelle byggemarkeder med mange hyldemeter, siger han.
Planen er, at landets 3 største byer har en Biltema inden udgangen af 2025.
‘Ændringen af vores strategi, vil få stor betydning for Biltemas fortsatte succes i Danmark,’ slutter han.