Nye tal: Så meget streamer danskerne dagligt

En ny rapport afslører, hvor mange timer danskerne bruger dagligt på at streame indhold på tværs af platforme.

Streaming er kommet for at blive. De fleste store medieorganisationer har efterhånden deres egen streamingplatform, og som forbruger er det næsten ikke til at bunde i det enorme hav af udbydere.

Sport, serier, film og nyheder. Du kan få det hele serveret, når du vil, og hvor du vil, og det har efterhånden trukket mange væk fra det traditionelle tv og over på streamingplatformene.

I første kvartal af 2025 tangerede danskernes streamingforbrug rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal. I andet kvartal fortsatte de gode takter med et forbrug, der var lige så højt som sidste år og højere end de foregående år.

Nu er tallene for det netop overståede kvartal udkommet i TV 2’s ‘Streaming i Danmark’-rapport.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Illustrationsfoto: Adobe Stock

Svag sportssommer påvirker forbruget

Den nye rapport viser et fald i forbruget i forhold til sidste år.

I juli, august og september 2025 har danskerne i gennemsnit streamet indhold i én time og ni minutter dagligt.

Sidste år var gennemsnittet fem minutter højere i samme kvartal.

Ifølge Sofie Bruun, chef for Market & Audience Insight hos TV 2 Data & Insight, er der dog en væsentlig faktor, der spiller ind i tilbagegangen.

Sidste år var nemlig en stor sportssommer med både EM i fodbold, OL og Tour de France.

I år har der ganske vist stadig været Tour de France, men der har hverken været Olympiske Lege eller store fodboldslutrunder på programmet.

Alligevel mener Sofie Bruun godt at man kan tyde en tendens ud fra de nye tal.

“Hvor vi i de tidligere år har set, at udviklingen i streamingforbruget primært har kunnet forklares ved at flere danskere tog streaming til sig som distributionsform, ser vi nu at forbruget ikke vækster som direkte konsekvens af en større udbredelse, men at udsving i forbruget i højere grad skal forklares via udsving i indholdstilbud og vejret,” forklarer hun i rapporten.

Det vil være noget nyt for streamingmarkedet, hvis forbruget ikke længere stiger på baggrund af brugere, der hopper fra traditionelle kanaler til streamingplatforme.

Det har nemlig været vækstgrundlaget, siden streamingplatformene først begyndte at poppe op for mere end et årti siden.

Men fremover er det måske netop en stor sportssommer som sidste års, der vil gøre udfaldet for tallene.

DR er i gang med at blande kortene godt og grundigt, hvor man forsøger at rive lidt op i stationens programmer og værter.