Næsten halvdelen vil være 60+ i flere danske kommuner: Allerede om 20 år

Artiklen fortsætter under annoncen
Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark står foran store demografiske forandringer, viser ny analyse fra ROCKWOOL Fonden.

Danskerne bliver ældre, og de yngre generationer bliver færre. Allerede i dag er 27 procent af befolkningen over 60 år, men i 2045 vil andelen være steget til 31 procent. Det viser nye beregninger i bogen Danmark går i gråt, skrevet af professor Torben M. Andersen og forskningschef Jan Rose Skaksen, udgivet af ROCKWOOL Fonden, skriver fonden i en pressemeddelelse.

Allerede i dag skiller Læsø Kommune sig ud – her er over halvdelen af beboerne over 60 år. Men udviklingen breder sig. I 2045 vil mellem 40-50 procent af borgerne i 14 kommuner være over 60 år, heriblandt Fanø, Samsø, Ærø, Langeland, Odsherred, Frederikshavn, Lemvig og Tønder.

“Når der bliver flere ældre i samfundet, smitter det af på både kommunens økonomi, arbejdsmarked, boligmarked og kulturliv,” siger Jan Rose Skaksen, forskningschef i ROCKWOOL Fonden. Han påpeger, at de mange ældre fremover vil være en magtfuld vælgergruppe i lokalsamfundene.

Samtidig viser analysen, at de 80+ årige også bliver en væsentlig større gruppe: Fra 5 procent af befolkningen i dag til 9 procent i 2045.

Flyttemønstre forstærker tendensen

Unge flytter i høj grad mod storbyer som København, Aarhus, Odense og Aalborg for uddannelse og job – og de bliver ofte dér. Dermed bliver de mindre, afsides kommuner demografisk ældre. Ifølge Danmarks Statistik bliver befolkningsudviklingen i yderområder en af de største velfærdsudfordringer frem mod 2045, hvor der både vil være færre i den arbejdsdygtige alder og flere borgere med behov for pleje og sundhedsydelser.

Annonce
Annonce