Kunderne i Matas skal nu være opmærksomme. Butikskæden har udsendt alvorlig varsel til alle sine kunder og andre, som kan risikere at blive kontaktet.
Hver dag går mange danskere ind i en af de 260 Matas-butikker i hele landet. Også online er mange forbi hjemmesiden.
Når der skal handles skønhedsprodukter, helse eller parfumer, så er det oftest Matas, som danskerne kigger forbi.
Vi kan alle blive fristet, når nogen ringer ind og fortæller, at man kan få et gavekort, hvis man deltager i en hurtig undersøgelse.
Den fristelse er også gået op for svindlerne, som nu er begyndt misbruge navne som banker, forsikringsselskaber og butikker som for eksempel Matas.
Lokker med gavekort til Matas
Mange forbrugere bliver i disse dage kontaktet af svindlere. Nogle bliver ringet op af svindlere, som udgiver sig for at være fra elselskaber og forsikringsselskaber.
Svindlerne fortæller, at de har et samarbejde med Matas, og hvis ofrene vil være med i en undersøgelse, så kan de gå et gavekort til kosmetikkæden.
Det oplyser Mit Digitale Forsvar
Men denne oplysning er helt forkert. Matas har ikke noget samarbejde, hvor de uddeler gavekort eller lignende i forbindelse med undersøgelser.
“Vi oplever, at kunder bliver ringet op af elselskaber eller forsikringsselskaber, som siger at de har kunders kontaktoplysninger fra os i et samarbejde. Ved køb får man et gavekort eller lignende med i købet,” skriver Matas.
Store navne bliver misbrugt
Svindlerne har opdaget, at danskerne har en tiltro til de store navne og mærker. Både MobilePay, Norlys og MitID er blevet udsat for misbrug.
Med velkendte navne og danskernes tiltro til disse selskaber, forsøger svindlerne at lokke oplysninger og penge ud ofrene.