Grøn indenrigsflyvning på vej: ‘Det bliver dyrt’

Regeringen har sammen med SF og Enhedslisten besluttet at etablere en grøn indenrigsrute i Danmark, men luftfartsbranchen advarer om, at metoden bliver dyr og ineffektiv.

Danmark tager et markant skridt mod en grønnere luftfart. Regeringen, SF og Enhedslisten har netop præsenteret en plan for at sende en grøn indenrigsrute i udbud. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Ambitionen er, at flyene skal tanke så meget bæredygtigt flybrændstof (SAF) som muligt, selvom internationale regler i dag kun tillader op til 50 procent SAF i blandingen. For at opnå den ønskede klimaeffekt vil brændstoffet i stedet blive fordelt på flere fly. Målet er, at flyene i 2029 skal kunne tankes med 100 procent grønt brændstof, hvis den internationale certificering er på plads.

Branchen: Et dyrt skridt i den rigtige retning

Men beslutningen bliver mødt med bekymring fra Dansk Luftfart, som i en pressemeddelelse fra DI Transport kalder løsningen dyr og ineffektiv.

Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport, siger:

“Vi har fra starten støttet ambitionen om at etablere en grøn indenrigsrute i 2025. Men vi har også talt imod et udbud af en grøn rute på denne måde, selvom det dog er et skridt i en grønnere retning. Dansk Luftfart og Luftfartens Klimapartnerskab har løbende gentaget budskabet til Christiansborg om, at ”dråbe-til-dråbe”  ikke er et effektivt værktøj til at gøre flyvningen grønnere. Det bliver nogle dyre reduktioner, som kunne have være opnået langt mere omkostningseffektivt til fordel for klimaet. Det er dog positivt, at den nye aftale  også har fokus på de næste skridt i luftfartens grønne omstilling”

Branchen peger i stedet på, at politikerne bør have mere fokus på at etablere produktion af bæredygtigt elektrobrændstof (PtX) i Danmark, som kan understøtte både klimaambitioner og industriens konkurrenceevne.

“For at få den grønne omstilling til at virke, skal der gang i hele værdikæden; ikke kun efterspørgslen fra en enkelt rute, men også den danske produktion af bæredygtigt flybrændstof skal med,” siger formand for Dansk Luftfart og adm. direktør i Aalborg Lufthavn.

Usikkerhed om afgifter og konkurrenceevne

Dansk Luftfart advarer desuden om, at den danske passagerafgift kan skade dansk luftfart. Branchen har allerede set en operatør trække sig fra Billund Lufthavn, hvilket kobles til det høje afgiftstryk.

“Vi har allerede set en stor operatør trække sig fra Billund Lufthavn som følge af afgiftstrykket. Det bør få os til at tænke os om i Danmark, og vi bør se på at sænke niveauet for afgiften fremadrettet samtidig med, at vi sikrer tilstrækkelige midler til den grønne omstilling, siger Niels Hemmingsen” lyder det fra Niels Hemmingsen.

Selvom branchen kalder aftalen et dyrt skridt i den rigtige retning, understreges det, at en grøn indenrigsrute kun er en midlertidig løsning. Det er i stedet udviklingen af dansk PtX-produktion, der ifølge branchen vil sikre, at Danmark når sine klimamål og samtidig styrker sin internationale konkurrenceevne.

En stor redningsaktion fandt sted lørdag aften, efter en gidseltaget kvinde var blevet voldtaget, mishandlet og ydmyget i 19 timer. Hele seancen blev angiveligt sendt direkte til en ukendt bagmand.