F.C. København løber på banen med kors på brystet i Spanien

Løvernes Champions League-opgør mod Villarreal og FC Barcelona giver Røde Kors en sjælden international eksponering.

Når F.C. København i december og januar spiller to afgørende Champions League-kampe på spansk græs, bliver det ikke Unibet, men Røde Kors, der pryder brystet på trøjerne. Spanien forbyder markedsføring af spilvirksomheder, og derfor har FCK’s mangeårige Main Partner valgt at give deres plads videre til Røde Kors, og det er helt uden modkrav.

Det skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

Samarbejdet trådte første gang i kraft tidligere på året, og nu gentages det ved udebanekampene mod Villarreal den 10. december og FC Barcelona den 28. januar. Dermed får Røde Kors endnu en mulighed for at blive synlige i en af sportens mest sete turneringer.

Eksponering med stor værdi

Generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl, kalder gestussen afgørende:
‘Samarbejdet betyder, at Røde Kors’ humanitære arbejde får synlighed på en stor international scene, når F.C. København spiller om vigtige Champions League-point i Spanien. Den synlighed er meget værd for os og vores indsatser både i Danmark og ude i verden. Derfor er vi meget taknemmelige for, at Unibet vælger at tilgodese os,’ siger han.

Ifølge pressemeddelelsen er trøjesamarbejdet ikke blot symbolsk. Efter begge kampe doneres Kampens Spillers trøje til Røde Kors’ lotteri, og tidligere på året indbragte en sær-auktion af holdets trøjer over en kvart million kroner til organisationens humanitære arbejde.

Det nuværende treårige partnerskab mellem Røde Kors og F.C. København løber fra 2024 til 2026 og rummer flere kommende initiativer. Målet er både at skabe synlighed og at generere midler til organisationens arbejde gennem FCK’s store fanbase og internationale platform.

Sportens voksende rolle i humanitære partnerskaber

F.C. København er langt fra alene om at bruge store internationale kampe til at skabe synlighed for velgørende formål. Klubber som FC Barcelona og Manchester United har tidligere samarbejdet med UNICEF og andre globale organisationer, mens sportsverdenen generelt har fået en større rolle i filantropi og samfundsansvar.

Disse partnerskaber bygger både på klubbers enorme globale rækkevidde og på fansenes tendens til at støtte initiativer, der forbindes med deres hold.

Derfor går nogle altid for sent i seng: Forskere afslører overraskende forskel

Illustrationsfoto