Dækskift på elbiler: Her er fejlen, der kan koste dig 400.000 – og sætte bilen i brand!

Et dækskift kan smadre elbiler – og koste dig en formue. Se de skjulte farer, der kan gøre værkstedsregningen astronomisk. Læs de bedste råd til dækskifte længere ned i artiklen, så du ikke ender med en brændende bil og en dyr regning

Et dækskift gik grueligt galt – og nu står en bilejer med en gigantisk værkstedsregning. Sagen viser, hvor overraskende galt det faktisk kan gå.

Det var en enkelt fejlplacering af donkraften, som førte til skader på elbilens batteri. Skaden blev så omfattende, at hele batteripakken måtte udskiftes – til en pris på omkring 380.000 danske kroner. Det var egentlig bare et dækskift, der var på programmet.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Ifølge forsikringsselskabet Gjensidige er det langt fra enestående. Flere bilejere – især dem, der laver dækskift mellem sommer- og vinterdæk selv – risikerer at gøre skade på deres elbil. Dette hvis de ikke ved, hvor løftepunkterne sidder.

‘Hvis man er uheldig og bruger løfteudstyr forkert, kan regningen blive astronomisk høj,’ siger Arne Voll, kommunikationschef i Gjensidige, til norsk TV2 gengivet af Boosted.

Batteripakken i elbiler sidder typisk i bunden og tæt på bilens løftepunkter, som skal findes til dækskift. En forkert placering af donkraften kan nemt resultere i trykskader, og nogle gange opdages skaden ikke med det samme.

Brandfare og dyre reparationer ved dækskift?

Det handler ikke kun om økonomi. Et beskadiget batteri kan også være farligt. Ifølge Dennis Alexis fra Scandinavian Tire & Rim Organisation kan beskadigede battericeller lække og føre til brand – også flere dage efter skaden er opstået.

‘Hvis et batteri er beskadiget, og der opstår en lækage i cellerne, er der stor risiko for brand,’ forklarer han til mediet.

Han opfordrer derfor til, at elbilejere overlader dækskift til professionelle værksteder – og især til steder, der har specialviden om elbiler og det rette løfteudstyr.

Sådan undgår du dyre fejl ved dækskifte på elbil

For dem, der alligevel vil lave dækskift selv, er der en række gode råd:

  • Læs bilens instruktionsbog grundigt og find præcise løftepunkter
  • Brug CE-certificeret donkraft, der kan bære bilens vægt
  • Anvend eventuelle specielle løftepuder (løftepucke), hvis bilen kræver det
  • Spænd hjulbolte med momentnøgle efter fabrikantens anvisninger

Eksperterne advarer om, at elbiler er tungere end benzin- og dieselbiler, og at det kræver præcision og korrekt værktøj at løfte dem sikkert.

‘Med den eksplosion af elbiler og hybrider er bilerne blevet tungere,’ siger Dennis Alexis.

Et forkert dækskifte kan koste dyrt – og åbenbart gøre dit næste dækskift til årets dyreste reparation.

Nu er der godt nyt for de klassebevidste litteraturelskere. Glenn Bech løfter nemlig sløret for, at han er på vej med en ny bog.