DI retter skarp kritik af Rosenkrantz-Theils bødeforslag: ‘Uforskammet’

Overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), har fremlagt et forslag om gratis pasning i byens daginstitutioner. En del af finansieringen skal ifølge kandidaten findes ved at firedoble bøderne til virksomheder, der begår fejl i deres kontrakter med kommunen. Forslaget møder nu markant modstand fra Dansk Industri.

DI kalder udspillet et frontalangreb på samarbejdet mellem kommunen og private leverandører.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

”Det er mildest talt uforskammet, at Pernille Rosenkrantz-Theil med et snuptag vil sende regningen for det her forslag videre til de virksomheder, der samarbejder med kommunen. Det er udtryk for en enorm mistillid til erhvervslivet og manglende forståelse for værdien af offentlig-privat samarbejde,” siger Jakob Scharff, branchedirektør i DI.

Hvert år køber Københavns Kommune ind for knap 14 milliarder kroner hos private leverandører. DI fremhæver, at samarbejdet hidtil har fungeret godt, og frygter, at stramningen vil få færre virksomheder til at byde ind på kommunale opgaver. Samtidig vurderer organisationen, at virksomheder kan hæve priserne for at dække risikoen, hvilket i sidste ende vil ramme kommunekassen.

“Så det er højst tvivlsomt, at forslaget kan finansiere noget som helst. Og så er jeg altså nødt til at gøre opmærksom på, at man jo naturligvis ikke bare kan ændre på aftaler, der allerede er indgået. Man kan ikke bare skrue op for bødehæftet efter forgodtbefindende,” siger Scharff.

Positiv over for andre elementer

DI er dog ikke afvisende over for alle elementer i Rosenkrantz-Theils finansieringsplan. Organisationen mener, at der kan være potentiale i at reducere kommunens administrative udgifter.

“København er blandt de kommuner med den største andel af administrative medarbejdere. Derfor er det sund fornuft, at det administrative lag i kommunen bliver trimmet,” siger Scharff.

Ifølge DI kunne en tilpasning af udgiftsniveauet til nabokommunen Frederiksberg potentielt frigøre op til 1.000 administrative stillinger.

“Vi ser faktisk gerne, at flere kommunalpolitikere satte mere fokus på denne dagsorden, da det er en fornuftig finansieringskilde til at sikre lavere skat eller et højere serviceniveau,” siger han.

Debatten er ikke ny

Debatten om bøder og sanktioner i offentligt-privat samarbejde er ikke ny. Dansk Erhverv pointerer i en artikel, at private leverandører i stigende grad efterspørger fleksibilitet i offentlige kontrakter – især i lyset af pludselige økonomiske og strukturelle ændringer som fx energikriser og rekrutteringsproblemer. Dette behov er særligt udtalt i rammeaftaler, der involverer offentlige myndigheder.

I flere europæiske storbyer har skærpede krav og sanktioner ført til færre bud på offentlige kontrakter. En rapport fra European Commission’s Internal Market and Services Directorate fremhæver, at for høje bøder og administrative byrder kan skabe en barriere for især små og mellemstore virksomheder.

En undersøgelse fra VIVE viser store variationer i kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i kommunale daginstitutioner for 3‑5-årige. Rapporten peger på især fem indsatsområder: leg, børnefællesskaber, samspil, aktiviteter og fysiske rammer. Den fremhæver desuden, at pædagogers tilstedeværelse i høj grad påvirker kvaliteten.