Et bilmærke, der engang blev hyldet som en af branchens næste store stjerner, ser nu ud til at være på sidste vers. En nedtur af historiske dimensioner har sendt bilmærket direkte mod afgrunden – og den dramatiske udvikling har allerede kostet tusindvis jobbet.
Hvad gik galt for dette bilmærke? Det spørgsmål stiller mange sig nu, hvor et brand, der engang blev regnet blandt de mest lovende elbilmærker, kæmper for sin overlevelse.
Ifølge flere medier er en stor del af forklaringen at finde i ledelsesgangen. En tidligere direktør valgte at satse stort på B2B-markedet – altså salg til virksomheder. Dette skete dog på bekostning af de private kunder. Den strategi viste sig at være fatal.
I januar faldt salget med hele 98 procent sammenlignet med året før, og februar bød ikke på nogen redning. Tværtimod. Ifølge tal fra China EV DataTracker lykkedes det kun at sælge under 400 biler af bilmærket. Dette dog i et marked, hvor konkurrenter sælger tusindvis dagligt.
Det skriver CarNewsChina.
Neta Auto er nu i gang med at lukke sin udviklingsafdeling, og medarbejderne bliver angiveligt tilbudt kontant kompensation for frivillige fratrædelser. Allerede nu har omkring 200 af de cirka 1.700 ansatte valgt at sige farvel.
Bilmærke i stormvejr: Skandaler og vrede leverandører
Det er dog ikke kun salget, der har svigtet. Bilmærket har også været i stormvejr på grund af utilfredse kunder.
Tidligere i år dukkede en historie op i kinesiske medier, hvor en kvinde fortalte, at hendes under to år gamle elbil fra Neta havde mistet 90 procent af sin rækkevidde. I dag kører bilen kun 40 kilometer på en fuld opladning.
Samtidig står virksomheden over for en voksende konflikt med sine leverandører, som kræver betaling for ubetalte regninger. Flere leverandører har ligefrem slået lejr ved Neta Autos hovedkvarter i Shanghai – nogle sover i bilerne udenfor bygningen i håbet om at få deres penge fra bilmærket.
Lønninger er styrtdykket
Situationen har også haft store konsekvenser for de ansatte, hvoraf nogle nu angiveligt modtager mindsteløn. Tidligere medarbejdere, der forlod virksomheden allerede i november 2023, venter stadig på deres løn.
Ifølge kinesiske medier kan virksomhedens samlede gæld løbe op i cirka 9,5 milliarder danske kroner. Og selvom Neta Auto i efteråret 2023 fik tilført over 8 milliarder kroner i kapital, er det nu tydeligt, at det næppe var nok.
Kan Neta-bilmærket reddes?
Grundlægger af bilmærket, Fang Yunzhou, har genindtaget rollen som administrerende direktør i et forsøg på at redde det synkende skib. Han satser på eksport og nye produkter, men selv optimistiske investorer må erkende, at tiden er ved at løbe ud.
Hvad der begyndte som en elektrisk drøm i et af verdens hurtigst voksende bilmarkeder, kan meget snart slutte i stilhed. Neta Auto er lige nu symbolet på, hvor voldsom konkurrencen i elbilbranchen er – og hvor hurtigt en succes kan forvandle sig til et mareridt.
