Organisation: dette er vigtigste tiltag i regeringens nye lovprogram

Regeringens nye lovprogram får ros fra Danske Rederier, der især fremhæver forslaget om en ændring af loven om krigsforsikring som det vigtigste maritime initiativ. Lovforslaget, der fremsættes onsdag, skal sikre, at den danske handelsflåde fortsat kan operere, selv i tilfælde af krig.

’Vi lever i en tid med globale spændinger, og det er vigtigt, at Danmark kan opretholde driften af den danske handelsflåde i tilfælde af krig – ikke mindst i lyset af, at Danmark er blandt de største søfartsnationer i verden. Og som det er med enhver forsikring, så håber jeg, at vi aldrig får brug for at trække på den’

Sådan siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse, hvor Danske Rederier skriver, at initiativet er helt centralt for Danmarks beredskab og forsyningssikkerhed.

Skibsfart spiller en nøglerolle for både landets økonomi og nationale sikkerhed. Branchen står for omkring en fjerdedel af landets samlede eksportindtægter og beskæftiger titusindvis af mennesker direkte og indirekte.

I en situation, hvor kommercielle forsikringsmarkeder lukker ned på grund af krig, vil regeringen kunne aktivere Krigsforsikringsinstituttet – et statsligt organ under Søfartsstyrelsen. Det skal sikre, at skibene fortsat er dækket og kan sejle videre under krigslignende tilstande.

Forslaget indebærer en statslig lånegaranti på op til 6 milliarder kroner, som skal give hurtig adgang til likviditet, hvis der opstår behov for erstatningsudbetalinger. Lånet tilbagebetales af rederierne gennem præmieindbetalinger, så ordningen i sidste ende er selvfinansierende.

En ordning, der skal sikre fremtidens stabilitet

Danske Rederier har længe arbejdet for en opdatering af krigsforsikringsordningen og beskrev allerede under høringen tidligere på året initiativet som den helt rigtige timing. Organisationen fremhæver, at lovændringen både styrker beredskabet og skaber tryghed for de danske rederier, der hver dag bidrager til international handel og forsyningssikkerhed.

Ifølge professor Bent Ole Gram Mortensen fra Syddansk Universitet, ekspert i energiret og maritim jura, er forslaget både nødvendigt og rettidigt. Han siger til ShippingWatch, at Krigsforsikringsinstituttet er et klassisk eksempel på forebyggende beredskab, og at Danmark er en af verdens største søfartsnationer målt på tonnage, og at det derfor er helt afgørende, at rederierne ikke bliver fanget uden dækning, hvis verdenssituationen forværres.

Danmark følger international tendens

Flere lande har de seneste år moderniseret deres krigsforsikringsordninger – heriblandt Norge, Storbritannien og Japan. Det danske initiativ placerer sig dermed i forlængelse af en international tendens, hvor søfartsnationer styrker deres beredskab i lyset af stigende geopolitiske spændinger.

Søfartsstyrelsen har tidligere beskrevet, at en robust forsikringsordning er en forudsætning for at opretholde den danske flådes rolle som strategisk aktiv, også i krisetider.

Ifølge Danske Rederier er lovforslaget en vigtig sikkerhedsmæssig foranstaltning, der skal sikre tryghed for både rederierne og Danmark. Organisationen fremhæver, at en krigsforsikringsordning giver et nødvendigt beredskab i en usikker international situation.