Flere vælger Danmark som feriedestination. Regeringen vil sætte yderligere skub i udviklingen.
Efter et rekordår i 2024, hvor turister brugte knap 170 milliarder kroner i Danmark, har regeringen nu valgt at investere yderligere i landet som turistmål. Det fremgår af en pressemeddelelse fra By-, Land- og Kirkeministeriet.
Står det til regeringen, skal Danmark nemlig tiltrække endnu flere besøgende i de kommende år.
(Artiklen fortsætter under billedet)

“Selvom dansk turisme går godt, og turismeerhvervet slår den ene rekord efter den anden, er der stadig et stort potentiale for at udvikle turismen i hele landet – også uden for højsæsonerne,” siger minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin.
I finansloven for 2025 blev der afsat 200 millioner kroner til turismeindsatser over de næste fire år. Det er fra denne pulje, regeringen nu vil investere.
Af beløbet skal 43 millioner kroner bruges til en strategisk udvikling af turismeområder – både lokalt og nationalt.
”Som minister for byer og landdistrikter er jeg meget glad for at kunne sætte skub i de tværkommunale udviklingsplaner. For når vi begynder at samarbejde på tværs af kommuner, destinationsselskaber og turismeerhvervet, kan vi for alvor sikre en bæredygtig vækst i dansk turisme. Det er vigtigt med ambitiøse og langsigtede planer for, hvordan vi skal udvikle dansk turisme, og ikke mindst hvordan vi synliggør, at Danmark som turistdestination har enormt meget at byde på,” fortæller Morten Dahlin.
Hvem får pengene?
De 43 millioner kroner bliver fordelt ud over hele landet.
12 millioner kroner går til udvikling af Vestkysten, mens 7 millioner er øremærket Jyllands Østkyst. Fyn og Øerne samt Sjælland og Øerne modtager hver 6 millioner kroner. Hovedstadsregionen får 5 millioner, og Bornholm tildeles 4 millioner kroner. Derudover afsættes 3 millioner kroner til revidering og udvikling af både eksisterende og nye turismeplaner.
Bæredygtighed bliver et af de store fokusområder, hvor især naturnære overnatningssteder får særlig opmærksomhed.
Nummer 10 i verden
Udover at vokse som turistdestination, kan Danmark også prale af international anerkendelse. København sneg sig nemlig tidligere i år ind i top 10 over verdens bedste byer og indtager en 10. plads på mediet TimeOuts liste.
“Det, der virkelig gør København særlig, er byens kultur og livsrytme. Det er ikke en rastløs by – den prioriterer god mad, gode mennesker og at passe på hinanden.”
Sådan beskriver TimeOut Danmark, der også fremhæver landet som et fællesskabsorienteret samfund.
Artiklen nævner også de mange løbeklubber, som efterhånden er blevet ekstremt populære i København.