Efter skandaløst nedbrud: Nu afkræver de svar fra Nets

Betalingsvirksomheden Nets skal efter et landsdækkende nedbrud lørdag redegøre for virksomhedens beredskabsplaner og selve nedbruddet.

Det oplyser Erhvervsministeriet mandag til Ritzau i en skriftlig kommentar.

– Erhvervsministeriet har bedt Finanstilsynet om en redegørelse fra Nets’ for lørdagens nedbrud og om Nets’ beredskabsplaner over for sådanne hændelser, lyder det fra ministeriet, der ikke har yderligere kommentarer.

Nedbruddet, der varede omkring tre timer frem til klokken 22 lørdag, gjorde, at kortbetalinger blev afvist.

Problemerne berørte forretninger og personer i Danmark, Norge og Sverige samt “enkelte” personer i udlandet, lød det fra Nets søndag.

Nets ved endnu ikke, hvad der var årsag til nedbruddet.

Dog afviste betalingsvirksomheden søndag, at det var udløst af “ekstern ondsindet påvirkning”.

Nets har meldt ud, at selskabet vil afklare, hvilke tiltag der kan være nødvendige for at styrke systemets robusthed i lignende situationer.

Nedbruddet fik blandt andet konsekvenser for Tivoli i København, festivalen Grøn Koncert og betalingsanlæggene ved Storebæltsbroen.

Det gav blandt andet lange køer ved broen, hvor mange bilister havde problemer med at betale.

Sund & Bælt oplyste søndag, at betalingsanlægget på intet tidspunkt var lukket, men at den gennemsnitlige ventetid var på omkring 30 minutter.

Kunder med Brobizz eller nummerpladebetaling var ifølge selskabet ikke direkte påvirket af nedbruddet.

Storebæltsbroen vil kigge på sin nødprocedure og se, om der er måder, man bedre kan håndtere en lignende situation.

Samtidig kræver Sund & Bælt en handleplan fra Nets for, hvordan virksomheden fremover vil sikre en hurtig og præcis status ved nedbrud.