Forsikringsbranchen: Vi drukner i indberetninger – myndighederne må rydde op

En ny kortlægning viser, at forsikrings- og pensionsbranchen har 814 årlige indberetningskrav til det offentlige – langt mere end nogen anden branche. F&P efterlyser nu forenkling og færre dobbeltkrav.

Mens hotelbranchen nøjes med én årlig indberetning til det offentlige, skal forsikrings- og pensionsbranchen gøre det hele 814 gange. Det viser en ny opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen, som har kortlagt virksomhedernes indberetningsbyrde på tværs af brancher.

Det vækker bekymring hos brancheorganisationen Forsikring & Pension (F&P), der nu opfordrer myndighederne til at sikre bedre koordinering og rydde op i kravene.

Det oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

Ifølge Torben Weiss Garne, underdirektør i F&P, anerkender branchen nødvendigheden af regulering – men ikke til enhver pris.
‘Selvfølgelig er vores branche underlagt mange branchespecifikke indberetninger og sådan skal det være. Det er vigtigt med regulering og indberetning, når den fører til bedre forbrugerbeskyttelse. Men det er vigtigt, altid at holde sig for øje, om de gavnlige effekter står i rimeligt forhold til omkostningerne ved at efterleve reguleringen. Branchens samlede indberetningskrav er nu så omfattende, at det er på tide at vi stopper op og sikrer balance’

Ifølge Digitaliseringsstyrelsens initiativ MinVirksomhed er der i dag over 1.800 indberetningskrav på tværs af danske myndigheder, som virksomheder skal forholde sig til. Indsatsen er en del af Danmarks Digitaliseringsstrategi 2024-2027, hvor én af målsætningerne er at skabe “én digital indgang til erhvervslivets kontakt med det offentlige” og reducere byrden gennem bedre koordinering og dataudnyttelse.

Forsikring & Pension opfordrer nu til, at disse ambitioner omsættes til konkret handling – og at især deres sektor får en gennemgang af, hvordan byrden kan lettes, uden at det går ud over tilsyn eller forbrugerbeskyttelse.

Efterlyser koordinering og mindre silotænkning

Branchen har over tid oplevet en stadig stigning i både danske og europæiske krav til dataindberetning. Ifølge F&P bliver krav sjældent afskaffet, selv når nye kommer til – og det lægger et stigende administrativt pres på virksomhederne.

‘Vi mener, at myndighederne har et ansvar for løbende at stoppe op, se på tværs og sikre at rammerne for indberetningerne er de rette.  Vi bidrager gerne til et mere tværgående arbejde med fokus på forenkling af branchens indberetninger til myndighederne. Til gavn for virksomhederne og for den enkelte forsikrings- og pensionskunde,’ siger Torben Weiss Garne.

Han kritiserer også, at mange myndigheder fortsat efterspørger data, der allerede eksisterer andetsteds:

‘Vi skal se på, om de danske myndigheder sikrer, at der ikke stilles krav om dobbeltrapportering. Myndighederne bør blive bedre til i højere grad at dele data og tage udgangspunkt i de mange data, som allerede er tilgængelige via EU-indberetninger. Det skal være slut med silotænkning og slut med at tage udgangspunkt i, hvad man har hjemmel til at indhente af oplysninger og mere se på, om myndighederne kan få dækket deres behov med data, som findes i forvejen’

Disse 5 apps bør du slette med det samme: Overvåger alt du gør