Ny rapport afslører, hvilke streamingtjenester der dominerer markedet i Danmark og hvor meget danskerne streamer.
‘Streaming i Danmark‘ har netop udgivet en rapport, der giver et indblik i de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024.
Denne rappport tager afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen, og her viser rapporten, at streamingtjenester oplever fremgang.
Det skriver TV 2 i en pressemeddelelse.
Rapporten fastslå, at fremgangen er drevet af de to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV.
De er ikke blot markedets to største tjenester, men også de indholdsudbydere, der har oplevet den største minutfremgang siden 2023
Danskerne har således streamet 14 minutter i gennemsnittet på TV 2 Play i 2024, mens der bliver brugt 13 minutter på konkurrenten DRTV.
Derudover slår rapporten fast, at de tjenester vokser med henholdsvis 3 og 2 daglige minutter siden sidste år.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Andre aktører
På trods af at TV 2 PLay og DRTV henter de største fremgange på markedet, er der dog også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører træder ind på nye indholdsarenaer.
HBO Max og Discovery+ har nemlig fusioneret og lanceret streamingtjenesten Max, der samler indhold på tværs af kanaler og international fiktion.
Her viser rapporten, at Max haft et gennemsnitligt dagligt forbrug på 4 minutter per dansker fra lanceringen den 21. maj til årets udgang.
Tjenesten har især skilt sig ud under OL, hvor alle OL-transmissioner har været frit tilgængelige for alle abonnementstyper. Seertiden har i gennemsnit været 5 minutter per dansker – 2 minutter mere end i de foregående uger.
Dette indhold topper
Toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast og streaming afslører en bred vifte af kategorier, der spænder fra fiktion og dokumentarer til sport, reality og underholdning.
I toppen finder man således dokumentaren ’Den sorte svane’. Dokumentaren omhandler muldvarpen Amira Smajic og hendes afsløringer af forbindelserne mellem den kriminelle underverden, førende advokater og store erhvervsdrivende.
Dokumentaren har haft et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere.
Du kan læse mere om ‘Streaming i Danmark’-rapporten her.