Overordnet har Zoologisk Have i København og Fjällräven nok ikke super meget til fælles. Alligevel har den zoologiske have og tøjmærket fundet fælles fodslag om en ny kollektion.
Jakker, tasker og t-shirts er ikke normalt noget man forbinder med Zoologisk Have i København.
Ikke desto mindre er det lige nøjagtigt det man kan forvente af samarbejdet mellem zoo’en og outdoorbrandet Fjällräven.
De to mastodonter, på hver sin scene, går nemlig nu sammen om en kollektion, hvor det ikke kun er køberen, der skal nyde gavn af varerne. Det skal samtidig være en håndsrækning til naturen.
Sådan lyder det fra Zoologisk Have i København i en pressemeddelelse, hvor sløret løftes for det nye samarbejde.
Haven har gennem 165 år haft naturbevarelse og beskyttelse af truede arter som en erklæret mission.
Derfor er samarbejdet også oplagt med det svenske outdoor-brand, da kærlighed til naturen er en del af mærkets DNA, lyder det fra Mai Maria Beck, Kommerciel direktør i ZOO.
‘Fjällräven er kendt for sit tidløse design, slidstærke materialer og stærke miljøprofil. Vi ved, at tøj man er glad for, passer man bedre på og har lyst til at reparere, hvis det skulle blive slidt eller gå i stykker. Man ønsker at bevare det. Det ligger godt i tråd med vores værdier, nemlig, at man sætter pris på naturen, og dermed får lyst til at bevare den,’ siger hun.
Ifølge Kasper Holmboe, der er administrerende direktør i Fjälräven i Danmark, er udgangspunktet for de to parters samarbejde at give tilbage til naturen.
Direktøren lægger vægt på, at man gerne vil sælge eksemplvis tasker og t-shirts, der også kommer dyr og natur til gode.
‘Som outdoorbrand vil vi gerne inspirere til at nyde naturen, og jo mere tid vi mennesker bruger derude, jo mere respekt og omtanke får vi for den,’ fortæller han.
‘Sammen passer vi på verdens dyr’
Et presserende spørgsmål, der altid følger trop, når man skal købe noget, hvor man samtidig støtter et godt formål er: Hvad går pengene til?
Hvis man køber et produkt fra samarbejds-kollektionen ‘Sammen passer vi på verdens dyr’, vil man først og fremmest støtte Zoologisk Have direkte i deres arbejde for naturen og det, der lever i den, oplyses det.
Salget går dog ikke udelukkende til at passe på Havens dyr. Samtidig støtter man de indsatser der laves for naturbevarelse, som ZOO er involveret i.
‘Det gælder alt fra truede padder i de danske vandhuller til beskyttelse af næsehorn på de sydafrikanske savanner,’ præciseres det i pressemeddelelsen.
Produkterne kan købes i Zoologisk Haves butikker fra uge 28 – der er både noget til børn og vokse.