Verdenskendt dansk succes vender tilbage

Arkivfoto: Kronborg Slot

Et prisvindende initiativ vender tilbage til hovedstaden – større, grønnere og med ambitioner om at ændre måden, vi rejser på.

Sidste år lancerede København initiativet Copenpay – en ny form for oplevelsesøkonomi, hvor turister kunne bytte miljøvenlige handlinger til gratis, lokale oplevelser. Projektet blev en stor succes og skabte overskrifter verden over.

Medier som New York Times, CNN, The Washington Post og BBC dækkede det danske initiativ, og også morgen-tv i New Zealand, China Daily og The Times of India bragte historier om hovedstadens nyskabende tilgang til turisme. København satte med ét en ny dagsorden for storbyferier i bæredygtighedens navn.

Nu vender Copenpay tilbage – og denne gang i langt større skala. Antallet af deltagende aktører er tredoblet, og perioden for projektet er fordoblet. Derudover introduceres flere nye elementer i årets udgave.

Det oplyser Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse.

”Vi har sat nogle ambitiøse mål i vores nye strategi om bæredygtig omstilling af hovedstadens turisme. Det er et kæmpe arbejde, og her er der ikke nogen nemme løsninger,” siger Søren Tegen Pedersen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Målet med CopenPay er i første omgang at nudge vores turister og rykke ved deres bevidsthed om at træffe mere miljøbevidste valg. Og samtidig gør vi det nemmere for dem konkret at give noget positivt tilbage til den by, de besøger”.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen)

Turister belønnes for grønne valg

I år udvides indsatsen. Det handler ikke længere kun om, hvordan turister opfører sig mens de er her – men også hvordan de rejser hertil. Turister, der ankommer med tog, vil nu blive belønnet.

Samtidig sætter initiativet fokus på rejsevaner generelt. Ved at opfordre til færre, men længere rejser, vil Copenpay i år også tilbyde fordele til turister, der bliver i byen i mindst fire nætter.

Fra 17. juni til 17. august kan turister igen få adgang til gratis oplevelser i og omkring hovedstaden ved at vælge grønnere alternativer.

Blandt de 90 deltagende aktører i år er blandt andre Kronborg Slot, Arken, Naturpark Amager, Too Good To Go, Københavns Zoo, Home of Carlsberg, M/S Museet for Søfart og Nordic Ocean Watch.

Efter kritik af sceneshowet har DR ændret den færøske sanger Sissals optræden – nu håber hun at bryde Danmarks Eurovision-forbandelse.