En mand fortalte, at han var fra Jyske Bank. Så blev ældre kvinde franarret 270.000 kroner i kontanter.
I disse dage melder politiet ud, at de oplever mange sager om bedrageri, hvor personer, der udgiver sig for at være fra politiet eller banken, får især ældre medborgere til at udlevere hævekort eller kontantbeløb.
Onsdag skete det for en 84-årig kvinde.
Kvinden var blevet ringet op af en person, der udgav sig for at være fra Jyske Bank, og kort tid efter dukkede en mand op på hendes adresse.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Her fik manden ifølge døgnrapporten fra Nordsjællands Politi den 84-årige kvinde til at udlevere hele 270.000 kroner i kontanter til det falske bankbud.
Det fremgår ikke af døgnrapporten, hvordan det præcist gik til, at manden fik kvinden til at give ham det kæmpestore kontantbeløb.
Bedrageriet foregik på en adresse i Hellerup. I døgnrapporten beskriver politikredsen også en lignende sag fra Kokkedal, hvor en 74-årig kvinde fik besøg af en mand, der sagde, han var fra Nordea. Det endte med, at der blev hævet 15.000 kroner på kvindens kort.
Presse-fotos.dk har kontaktet Nordsjællands Politi for at høre mere om sagen fra Hellerup. Politikredsens kommunikationschef Mikkel Thrane havde ikke yderligere oplysninger om den konkrete hændelse.
Dog bringer Nordsjællands Politi en opfordring til alle borgere, hvis de bliver ringet op af en person, som udgiver sig for at være fra offentlige myndigheder. Det skriver kommunikationschefen i et mailsvar til Presse-fotos.dk.
‘Svindlernes metoder ændrer sig løbende, men Nordsjællands Politi får i perioder mange anmeldelser, hvor ældre bliver bedraget af nogen, der udgiver sig for at være fra banken eller fra politiet.’
Sådan undgår du at blive svindlet
- Det er svindel, hvis en person ringer og siger, at han er fra en bank, fra politiet eller en anden offentlig myndighed, og vedkommende siger, at der er noget galt med din konto, og de vil komme og hente dine kort.
- Det er også svindel, hvis vedkommende beder dig om at enten at overføre penge til en anden konto eller om dine MitID-oplysninger samt PIN kode.
- Banker og offentlige myndigheder vil ALDRIG møde op på din bopæl og bede om at få dine bank- og kredit kort samt koderne til dem.
- Banker og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede om dine bank-koder eller MitID-oplysninger over telefon, mail, eller sms.
- Læg røret på, hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke være høflig.
- Svindlere kan udgive sig for at være en ven, et familiemedlem, din bank eller politiet, så find organisationens nummer på internettet og ring op. Spørg om de har ringet, og oplys navnet på den person, som har ringet til dig. Kontakt politiet på 114.
- Udleverer aldrig dine MitID-oplysninger til andre.
- Udlever aldrig dine koder til dine bank- og kreditkort til andre.
- Klik ikke på links i sms’er og mails – de kan føre til falske hjemmesider