Et nyt forslag fra KristenDemokraterne skal forhindre spirituskørsel i offentlige transportopgaver. Teknologien findes, EU har gjort klar til den – og Danmark bør ikke tøve længere, mener partiet.
Når passagerer stiger ombord i en bus, skal de kunne stole på, at chaufføren er ædru. Det mener KristenDemokraterne, som nu foreslår, at det bliver et lovkrav med alkolås i alle busser og minibusser brugt til persontransport – herunder skolekørsel.
Det skriver partiet i en pressemeddelelse.
Ifølge en rapport fra Rådet for Sikker Trafik er alkohol en medvirkende årsag til mere end hver fjerde dødsulykke i trafikken, og omkring 15.000 danskere sigtes årligt for spirituskørsel. Rådet anbefaler indførelse af alkolåse i busser for at øge trafiksikkerheden.
Forslaget kommer også i kølvandet på en sag fra Tønder, hvor retten i Sønderborg for nylig gav politiet medhold i at beslaglægge en bus til fire millioner kroner, efter at chaufføren var blevet taget for vanvidskørsel i spirituspåvirket tilstand. Episoden viser, ifølge partiet, behovet for et mere konsekvent sikkerhedsnet.
‘Det er grotesk, at man i Danmark stadig kan sætte sig ind i en bus ført af en beruset chauffør – og det endda med det offentliges stiltiende accept. Når andre lande handler, og EU allerede har gjort teknologien klar, er det ubegribeligt, at Danmark tøver,’ siger Niclas Aarestrup, transportordfører for KristenDemokraterne.
KristenDemokraterne foreslår, at nye busser omfattes straks, mens eksisterende køretøjer får en overgangsperiode på tre til fem år. Samtidig ønsker partiet, at kravet også skal gælde lastbiler i offentlig tjeneste, og på længere sigt udvides til alle tunge erhvervskøretøjer.
Flere operatører – som Arriva, nu GoCollective – har allerede frivilligt indført alkolås i dele af deres flåder, hvilket ifølge partiet viser, at teknologien fungerer i praksis.
‘Dette forslag handler ikke om at mistænkeliggøre de mange dygtige og ansvarlige chauffører, som hver dag får Danmark til at hænge sammen. Tværtimod er det en anerkendelse af, at netop fordi deres arbejde er så vigtigt, fortjener de også at være en del af en løsning, der beskytter både dem selv og passagererne,’ siger Niclas Aarestrup.