Elbiler hitter i Danmark, men mister fart i Sverige.
De fleste nordiske lande accelererer derudad, når det gælder registreringen af elbiler.
I august stod elbiler for 69 procent af alle nye bilregistreringer i Danmark. Det oplyser brancheorganisationen Mobility Denmark.
Danmark kan dog ikke helt følge med Norge, hvor elbiler udgjorde hele 96,9 procent af nyregistreringerne. Finland leverer ikke helt de samme imponerende tal, men er i fremgang med 37 procent.
Værst ser det ud i Sverige. Her er elbilsalget gået tilbage og ligger nu på blot 34,1 procent.
(Artiklen fortsætter under billedet)

“Vi må ikke gentage Sveriges fejl“
Sveriges tilbagegang hænger sammen med afskaffelsen af tilskuddet til elbiler. Nu advarer Mobility Sweden Danmark mod at gå samme vej.
”Hvis man i Danmark fjerner støtten til elbiler for tidligt, vil det påvirke salget af elbiler negativt – præcis som vi har set i Sverige. Det er vigtigt med en langsigtet politik, der holder fast i de rette værktøjer for at opnå den ønskede effekt på både klima, virksomheder og forbrugere,” siger Mattias Bergman, CEO i Mobility Sweden.
Det, der gik galt i Sverige, kan snart ske i Danmark.
Fra 1. januar begynder afgifterne på elbiler gradvist at stige. Noget, skatteministeren tidligere har meldt ud, han vil forsøge at forhindre.
“Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis afgifterne begynder at stige markant, for så bliver det meget dyrere at købe en elbil. Så tror jeg, det bliver urealistisk for mange familier, der i stedet vil se i retning af benzin- og dieselbiler,” siger skatteminister Rasmus Stoklund ifølge DR.
Den planlagte afgiftsstigning er endnu ikke blevet ændret. Det er derfor, Mobility Denmark efterlyser akut handling fra politisk side. For Danmark må ikke ende som Sverige.
“Vi må ikke gentage Sveriges fejl. Registreringsafgiften på elbiler er en direkte trussel mod danskernes lyst til at vælge grønt. Nu har politikerne én chance for at stoppe afgiftstigningen, afskaffe registreringsafgiften for elbiler og skabe en ny model, der belønner den teknologi, vi ønsker mest af,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Hvordan de forskellige elbiler bliver påvirket, hvis afgifterne ikke afskaffes, varierer fra bil til bil.
For eksempel vil en af Danmarks mest populære elbiler, Skoda Enyaq, blive omkring 90.000 kroner dyrere i 2030 end i dag på grund af de planlagte afgiftsstigninger. Det skriver TV 2, der har modtaget beregninger fra FDM.
En Volkswagen ID 7 style+ vi blive hele 202.000 kroner dyrere.