Reklamer for usunde føde- og drikkevarer målrettet børn skal forbydes – men hvordan skal et forbud egentlig skrues sammen?
Tidligere i år beskrev DR, hvordan virksomheder og influencere havde markedsført chips og burgere direkte til en ung målgruppe.
Det drejede sig blandt andet om Kims-ejeren Orkla og The Burger Concept. De havde samarbejdet med populære influencere som Morten Münster, Jas & Mika og Alexander Husum for at ramme deres unge følgere.
Kort efter reagerede regeringen og meldte klart ud: Børn skal ikke udsættes for reklamer for usunde føde- og drikkevarer.
Derfor er det snart slut for både virksomheder og influencere at lave indhold om disse produkter, når det henvender sig til børn under 15 år.
”Vi har et ansvar for at passe på vores børn. Det er forkert, når virksomheder har målrettet reklamer for chips og sodavand til børn. Derfor har vi også besluttet at stramme lovgivningen på området. Men vi skal gøre det klogt. For det er naturligvis ikke leverpostej og ostehaps, vi sigter mod. Men samtidigt må der ikke være tvivl om, hvilke fødevarer, det er forbudt at reklamere for direkte til børn,” fortæller erhvervsminister Morten Bødskov i en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.
Hvordan en ændring i markedsføringsloven konkret skal se ud, er endnu uklart.
Brancheforeninger og organisationer er blevet inviteret til dialog med Erhvervsministeriet for at finde en model for det kommende forbud. Det første møde blev afholdt i går.
I Danmark er der bred opbakning til et forbud – og faktisk mener mange, at de politiske planer ikke går langt nok.
En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, foretaget i oktober 2024, viser, at 74 procent af befolkningen ønsker et forbud mod markedsføring af usunde fødevarer til unge helt op til 17 år.