Tidligere vedtog Folketinget en ny lov, som i praksis kan gøre det ulvoligt at færdes i din fossilbil når du kører ind i en by. Nu er det altså den sidste uge, hvor det står en frit for at færdes rundt i landet, hvis man vel og mærket kører i en fossilbil.
Med den nyligt vedtagede lov, kan landets kommuner fra 1. januar 2025 indføre nulemissionszoner. Her må man ikke køre i en fossilbil.
Derfor kan man rundt omkring i Danmark måske støde på flere områder, hvor der stort set kun er elbiler på vejene.
Med andre ord, ejer du en diesel- eller benzinbil er du ikke længere velkommen.
Modtagelsen af den nye lov bliver mødt med blandede føleleser. For folk med færre midler, er det ikke sådan ligetil at afskaffe sin fossilbil, hvis der ikke er råd til alternativet.
(Artiklen fortsætter under billedet)
I Aarhus har TV 2 Østjylland været på gaden, og snakket med nogle mennesker, som giver deres syn på sagen.
Gabriella Nielsen synes det er en god ide, hvis man kan regne med, at den kollektive trafik ikke bliver berørt.
“Jeg synes egentlig, at det er et meget fornuftigt forslag. Hvis den offentlige transport bare følger med, så man stadig kan komme derhen, hvor man gerne vil.”
Varebiler kan være undtagelsen
Loven giver mulighed for at indføre to typer af zoner: enten en zone, der er gældende for al trafik, dvs. også varetransport, eller en zone, der kun er gyldig for persontrafik.
Ifølge brancheorganisationen Mobility Denmark er busser og lastbiler, der vejer over 12 ton, undtaget af reglerne.
‘Nulemissionszonerne kommer til at sætte yderligere skub i elbilsalget, fordi danskerne ønsker sig en bil, der kan køre overalt,’ siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark.
Kommunerne kan selv afgøre, hvorvidt det skal omfatte al trafik eller udelukkende persontrafik.
I Aarhus Kommune er nulemissionszoner ikke noget nyt. Her har man set steder, hvor det ikke er tilladt at færdes i en fossilbil.
Det lokale byråd har tidligere på året præsenteret en mobilitetsplan, som skal bidrage med enorme CO2 besparelser. Det skal blandt andet ske ved hjælp af nulemissionszoner, samtidig med, at man sikrer bedre kollektiv transport.
Det er op til kommunerne selv at beslutte, om nulemissionszonerne skal indføres, og hvis de skal – hvornår, hvordan og i hvilket område.