SAS får en bøde på en million kroner, efter at selskabet i 2020 sendte mails, som blev tolket som aflysninger.
Luftfartsselskabet SAS får en bøde på en million kroner i en sag om selskabets kommunikation vedrørende aflysninger under den første coronanedlukning.
Dommen er faldet mandag ved Københavns Byret.
Det er Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt SAS for vildledning og ført sagen.
Forbrugerombudsmanden havde krævet selskabet idømt en bøde på 1,5 millioner kroner.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Sagen handler om en række enslydende mails, som SAS sendte til sine kunder i foråret 2020 under den første coronanedlukning. I alt modtog 18.201 kunder mailen.
I mailen blev kunderne informeret om forskellige valgmuligheder i forbindelse med en kommende afgang.
Flere kunder fik det indtryk af mailen, at deres afgang var aflyst og bad derfor om at få pengene tilbage.
Men da de fik penge tilbage, var det kun en brøkdel af rejsens pris.
Det skyldtes ifølge SAS, at afgangene ikke var blevet aflyst. Derfor blev det betragtet som om, at kunderne selv aflyste deres rejse og dermed kun havde krav på at få skatter og afgifter refunderet.
SAS har i løbet af sagen nægtet sig skyldig og forklaret, at man gav kunderne bedre vilkår, end de havde krav på.
/ritzau/
Kæmpe Superligastjerne indblandet i børneporno-sag: Her er han