I årevis har Samsung siddet tungt på tronen som verdens største producent af smartphones. En markant ændring har rystet toppen af det globale smartphonemarked.
Med populære modeller som Galaxy-serien og et bredt udvalg i alle prisklasser har giganten fra Sydkorea været nærmest urørlig – indtil nu.
Nye markedsdata fra 2025 viser nemlig, at der er sket et historisk skifte. For første gang i mange år er Samsung ikke længere nummer ét globalt. Et andet mærke har indtaget topplaceringen – med solid vækst og stor efterspørgsel i både Asien og Vesten.
Det skriver Teksiden.
Vækst i Østen, fald i Sydkorea med Samsung
Mens Samsung kæmper med faldende markedsandele – et dyk på hele 5 % i løbet af årets første kvartal – er det især lande som Indien, Japan og flere sydøstasiatiske markeder, der har været med til at rykke balancen. Det skyldes blandt andet, at konkurrenterne har lanceret nye modeller, som har ramt markedet på det helt rigtige tidspunkt.
Samtidig kæmper Samsung med at få nok fart i salget af deres nye Galaxy S25-serie. Den har fået pæn modtagelse, men det har ikke været nok til at fastholde den globale førerposition.
Den nye nummer ét
(Artiklen fortsætter efter videoen)
Det mærke, der nu har indtaget førstepladsen, sidder på 19 % af verdensmarkedet og har haft en vækst på 4 % alene i første kvartal af 2025. Det skyldes i høj grad en ny model, som har overgået alle forventninger og solgt i enorme mængder.
Og hvem har så snuppet tronen fra Samsung?
Det er Apple, der med den stærke lancering af iPhone 16e og en enorm efterspørgsel i Asien nu er den største smartphoneproducent i verden.
Kinesiske mærker blander sig
Bag de to giganter ligger kinesiske Xiaomi stabilt på tredjepladsen med 14 % af markedet. Vivo og Oppo følger tæt efter med hver 8 %. Huawei har genvundet fodfæste på hjemmemarkedet i Kina, men mærker som Honor og Motorola har stadig svært ved at bryde bredt igennem internationalt.
Selvom Samsung lige nu må nøjes med andenpladsen, er intet afgjort. Markedet er i konstant bevægelse, og både produktudvikling og innovation vil være afgørende for, hvem der sidder på toppen de kommende år. Spørgsmålet er nu, hvordan Samsung vil svare igen.