Museer i København får Green Attraction-certificering og baner vejen for bæredygtige udstillingspraksisser.
Odense har allerede sat standarden med grønne initiativer på kulturfronten. Alle museer og oplevelsestilbud i Odense Kommune kan således pryde sig med en ‘Green Attraction’-certificering.
Certificeringen forudsætter, at man lever op til bestemte krav indenfor energioptimering, reduktion af vandforbrug, minimering af madspild, sortering og nedbringelse af affald og øget genanvendelse i blandt andet udstillinger.
Og nu følger København trop.
Københavns Museum, Thorvaldsens Museum og Nikolaj Kunsthal modtager nemlig også den eftertragtede miljø-certificering ’Green Attraction’.
Det skriver Københavns Museum i en pressemeddelelse.
(Artiklen fortsætter under faktaboksen)
Fakta om Green Attraction:
- Green Attraction er etableret i samarbejde mellem Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelser i Danmark (FFD), Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC) og HORESTA.
- Horesta lancerede Green Attraction i 2022, som fokuserer særskilt på attraktioner.
- Green Attraction belønnes til attraktioner, der gør en ekstra indsats for at være grønne og passe på miljøet. Alle attraktioner med Green Attraction skal opfylde en lang række kriterier om miljøvenlig drift.
- En attraktion med Green Attraction minimerer forbruget af kemikalier, sænker energi- og vandforbruget, sikrer en god og forståelig affaldssortering.
- De mærkede attraktioner skal alle dokumentere, at de lever op til kriterierne og gennemgå kontrolbesøg inden tildeling – og bliver løbende motiveret til at gøre mere og kontrolleret regelmæssigt med opfølgende besøg.
- Læs mere om Green Attraction her: GREEN ATTRACTION
De tre institutioner i København er en del af museumsklyngen Kunst & Historie, Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune, der gennem en ambitiøs miljø- og indkøbspolitik har som erklæret mål at nedsætte de kommunale institutioners energi- og ressourceforbrug.
”Bæredygtighed har været et fokusområde for os i 2024. Green Attraction er en dejlig anerkendelse af det arbejde, vi har gjort, men også – og måske endnu vigtigere – en vigtig trædesten for os alle i det fortsatte arbejde mod den grønne omstilling. Det har været en øjenåbnende proces for både ledelse og medarbejdere, og engagementet og ambitionerne om at blive mere bæredygtige stopper ikke med certificeringen,” siger Marius Hansteen, museumsdirektør, Kunst & Historie, i pressemeddelelsen.
Nye initiativer skal gøre udstillingsbranchen mere bæredygtig og cirkulær
Samtidig med opstarten på Green Attraction-projektet igangsatte Kunst & Historie ved årets begyndelse det landsdækkende initiativ ‘Cirkulære Udstillingspraksisser’.
Projektet undersøger, hvordan udstillingsbranchen konkret kan arbejde med cirkulære systemer og designprincipper i deres daglige formidling.
Erfaringerne herfra vil næste år blive udbredt bredt i branchen i samarbejde med Museernes Grønne Akademi.
Nikolaj Kunsthals har desuden sammen med Statens Kunstfond bidraget til udvikling af en dansk version af Creative Green Tools, og Københavns Museum er både del af et større projekt om udvikling af klimaneutrale magasiner og har medvirket i det meget omtalte projekt ‘CopenPay’, der nudger byens turister til en mere bæredygtig adfærd.