Et ord. Tre bogstaver. Og pludselig var flysikkerhed ikke længere en selvfølge om bord på et American Airlines-fly fra Puerto Rico mod Dallas.
En kvindelig passager kastede et blik på sin sidemands mobil – og blev forfærdet over det, hun så. På skærmen stod der blot: “RIP” – den engelske forkortelse for Rest In Peace.
Men det var nok. Konteksten taget i betragtning måtte hun altså reagere i det pågældende fly.
Hun slog straks alarm og henvendte sig til kabinepersonalet, som tog henvendelsen alvorligt og sendte beskeden videre til cockpittet. Kort efter tog piloten beslutningen: Flyet skulle ikke videre, men vende tilbage til lufthavnen i Puerto Rico. Det skriver BFM Business.
Flysikkerhed i højsædet
Den usædvanlige hændelse fandt sted den 3. juli, og American Airlines har efterfølgende kaldt beslutningen for et “eksempel på rettidig omhu” i fly. Selvom der ikke var nogen konkret trussel, valgte man at følge gældende procedurer for flysikkerhed til punkt og prikke.
Ifølge lufthavnsmyndighederne blev både fly og de to passagerer omhyggeligt undersøgt ved ankomsten. Men efter kort tid blev det klart, at der var tale om en misforståelse. “RIP”-beskeden var ganske enkelt et udtryk for sorg efter dødsfaldet af en nær pårørende til den mandlige passager, hvis telefon var blevet overvåget.
“En fejltolkning – men korrekt håndteret”
Nelman Nevárez, driftschef i Aerostar, bekræftede over for pressen, at sikkerhedsprotokollerne blev fulgt korrekt, og at der ikke på noget tidspunkt var en reel fare i det pågældende fly. “Det var en fejltolkning, som blev håndteret med respekt for flysikkerhed og passagerernes tryghed (red. oversat),” udtalte han.
Efter tre og en halv times ventetid kunne det samme fly genoptage sin rejse – med alle passagerer og besætning ombord.
Hændelsen har startet en online-debat om flysikkerhed i luften. For hvor går grænsen mellem rettidig omhu og overreaktion? American Airlines har stået fast på, at når det handler om flysikkerhed, tager man ingen chancer.
Så meget koster det at genopbygge Ukraine: Løkke underskriver aftaler