Adskillige daglivarebutikker oplever markant fremgang i disse dage, hvilket resulterer i, at priserne presses ned.
Det går vildt for sig i diverse dagligvarebutikker, som lokker kunderne til med gode tilbud.
I dele af detailbranchen er konkurrencen om de danske kunder hårdere end længe.
Særligt dagligvarekæder tæt på Danmark melder om kraftigt stigende salg og benytter nu fremgangen til at sænke priserne på flere varer.
Hos én af kæderne er udviklingen så markant, at ledelsen kalder den “ekstraordinær”.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Det gælder Fakta Tyskland, som netop har fremlagt nye tal for salget af deres mest populære produkter.
Ifølge direktør Kasper Allermann har især salget af hakket oksekød taget fart.
“Vi har i år oplevet en stigning i salget af vores hakkede oksekød på 60 procent,” siger han til B.T.
Den kraftige vækst har ifølge direktøren gjort det muligt at forhandle nye priser med leverandørerne.
“Det har sat os i stand til at lave en god aftale med vores leverandør, Slagter Theilgaard fra Esbjerg, der betyder, at vi resten af året kan tilbyde vores kunder den laveste pris – både i forhold til priserne i Danmark og i forhold til vores konkurrenter her syd for grænsen,” siger han.
Vanvittig billig pris
Fakta Tyskland driver butikker i Harrislee, Süderlugum og Aventoft, og det er her, prisændringen nu bliver rullet ud.
Prisen på 400 gram hakket oksekød med en fedtprocent på 8 til 12 sænkes fra 39,99 til 35,99 kroner. Ifølge kæden trådte den nye pris i kraft den 29. oktober.
Dermed ligger Fakta Tyskland nu en anelse under konkurrenten Fleggaard, som aktuelt tager 36,66 kroner for samme produkt.
Fleggaard har tidligere haft meget lave kampagnepriser – blandt andet i 2024, hvor kæden under sloganet “Altid lave priser” solgte samme pakke til 30 kroner.
Den pris er siden steget med mere end 22 procent.
Ifølge Kasper Allermann hænger Fakta Tysklands prissænkning sammen med en generel fremgang i kædens butikker.
Han fortæller, at de er i en rigtig god gænge, hvor de nu har mulighed for at styrke deres samarbejde med de forskellige leverandører. Derigennem kan de altså få forhandlet sig frem til nogle fordelagtige priser.
De seneste tre måneder har kæden oplevet en samlet stigning i salget på 20 procent, mens salget af dagligvarer som kød, mejeriprodukter og drikkevarer er vokset med op til 60 procent.
Stor stigning i Danmark
Udviklingen kommer samtidig med, at priserne i Danmark fortsat ligger højt.
Ifølge tal fra Danmarks Statistik er de danske fødevarepriser steget med knap 31 procent de seneste fire år.
For oksekød alene er stigningen på 50,9 procent siden oktober 2021.
De store prisforskelle får mange danskere til at handle syd for grænsen. Det bekræftes også af Fleggaard, som ligeledes oplever fremgang i salget i sine grænsebutikker.
Selvom kæderne ikke oplyser konkrete kundetal, peger udviklingen på, at den øgede prisfølsomhed blandt forbrugerne spiller en central rolle.
Kombinationen af stigende danske priser og lavere tyske afgifter betyder, at forskellen på en almindelig indkøbstur hurtigt kan løbe op i flere hundrede kroner for en familie.
Hos Fakta Tyskland regner man med, at den aktuelle prisstrategi kan fastholdes året ud.
“Vi følger markedet tæt, men vi forventer at kunne holde vores lave pris på oksekød i resten af 2025,” siger direktøren.
