Kims kommer ikke til at stoppe salget af chips, der indgår i kampagnen “Kims Chips Battle”, selv om den har fået kritik for at bruge influencere med målgrupper under 13 år i reklamer for Kims-chips.
Det skriver DR.
Kampagnen har mødt kritik fra Forbrugerrådet Tænk, og onsdag vurderede Forum for Fødevarereklamer, der er et frivilligt samarbejde mellem aktører i fødevare- og mediebranchen, at kampagnen var imod branchens eget kodeks.
Men det får ikke Kims til at trække chips-poserne tilbage.
Det fortæller Kim Ege Møller, der er kommunikationschef i Orkla, der ejer Kims, til DR.
– At stoppe salget ville være ret voldsomt, og vi kommer ikke til at gøre det. Det ville også være noget af en overreaktion at hive poserne ned af hylderne og sætte chipsene ud af produktion, siger han til DR.
I Forum for Fødevarereklamers fælles kodeks lyder det, at der ikke må markedsføres fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.
Samtidig har brancheforummet vurderet, at influencerne Morten Münster og Jas og Mika, som indgår i Kims’ reklamer, appellerer til børn, og at de som influencere derfor må betragtes som et medie, der delvist henvender sig til børn.