Sådan klager du og får kompensation ved forsinket eller aflyst fly

Forbrugerrådet Tænk har lavet en guide til alle, der føler sig uretfærdigt behandlet af flyselskaber.

Solbriller, solcreme, pas og pung. Alt er pakket og betalt på forhånd, så du er forberedt på at få en pause fra den travle hverdag med arbejde, studie, madlavning og indkøb. Men hvad kan man stille op, hvis flyet er forsinket eller aflyst? Her har du gode råd til, hvordan du kan klage og eventuelt få en kompensation.

Forbrugerrådet Tænk har lavet guide til alle, der kommer ud for, at flyet er forsinket eller aflyst. Der er penge at hente, men det skal gøres på en måde, som øger dine chancer for at komme igennem til flyselskabet, som du har bestilt rejsen hos.

Det er ikke altid, at flyselskabet giver de klagende kunder den rette hjælp. Men så kan du indsende en klage, som giver dig endnu større mulighed for at få kompensation.

Det skriver Forbrugerrådet Tænk på sine hjemmeside.

Sådan gør du, hvis du står i lufthavnen

Når beskeden om, at dit fly er blevet aflyst tikker ind, skal du hurtigst muligt sørge for, at du får et dokument. Dokumentet indeholder dine rettigheder og bliver sendt med informationen om, at flyet er forsinket. Har du ikke modtaget dokumentet, så sørg for at have det i hænde inden for to timer.

Hvis flyet er blevet omlagt og du nu skal gå ombord på et andet fly end først antaget, så kan du have ret til forplejning i lufthavnen.

Flyselskabet skal tilbyde både overnatning, transport og eventuelt telefon, hvis dette er nødvendigt.

“Hvis flyselskabet ikke udleverer kuponer til mad eller drikke eller ikke sørger for overnatning, transport og så videre, har du ret til selv at købe det og sende regningen til flyselskabet bagefter. Køb dog ikke for dyrt og husk at gemme alle kvitteringer og dokumenter, der har med din rejse at gøre”, lyder rådet fra Forbrugerrådet Tænk.

Har du klaget, men ikke fået svar?

Hvis du er kommet hjem fra din rejse og har haft en dårlig oplevelse med enten forplejning eller service, så kan du også klage. Men det er ikke altid, at flyselskaberne svarer på klager fra rejsende. Derfor er der andre måder at komme igennem til dem på.

Der er både private klagefirmaer og offentlige instanser, som kan komme med en hjælpende hånd. De private firmaer er naturligvis godt betalt for deres service, mens det er gratis at gå den offentlige vej.

På Trafikstyrelsens hjemmeside kan du klage over flyselskabet og så kan du få hjælp til en eventuel kompensation.

  • Rejser du fra Danmark, skal du klage til Trafikstyrelsen.
  • Rejser du til Danmark fra et ikke EU-land med et EU-luftfartsselskab, skal du klage til Trafikstyrelsen.
  • Rejser du fra et andet land i EU end Danmark, skal du klage til myndigheden i afgangslandet.
  • Rejser du fra et land uden for EU med et EU-luftfartsselskab til et EU-land, som ikke er Danmark, skal du klage til myndigheden i ankomstlande

Kontakt dit forsikringsselskab

Det er også en mulighed at kontakte dit forsikringsselskab og tale med dem om tabt rejsetid. Her skal du have al dokumentation omkring rejsen og al korrespondance med flyselskabet klar.

Forbrugerrådet Tænk råder rejsende til selv at tage kampen om. Der er penge at spare, hvis man selv står for klagen.

“Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du klager over flyselskabet til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det er den officielle klagevej, og det er gratis”, lyder det fra Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver i miljø og transport, Forbrugerrådet Tænk.

Læs flere gode råd til at spare penge i hverdagen, og hvordan dine indkøbsture kan blive billigere på Presse-fotos.dks Forbrug-side.