Registrering af køretøj: Nu hæfter du for chefens gæld

Den 1. juli trådte skatteministeriets nye regler for registrering af brugere i kraft. En regel, der har betydning for alle køretøjer, der skal indregistreres, inklusiv trailere.

Fra den 1. juli skal det nu registreres, hvem den faste bruger af et køretøj er.

Loven har hidtil været sådan, at et leasingselskab er registreret som ejer af et køretøj, mens virksomheden, altså leasingtager, har været registreret som bruger. Leasingtager, (arbejdsgiveren) skal oftest stille sit køretøj til rådighed for de ansatte, og det er her, at de nye regler kan blive problematiske.

Det nye ved reglerne omkring registrering, som arbejdsgivere og andre skal være opmærksomme på, er, at fremover skal alle, der kører i et køretøj – eller har ret til at bruge det – i mere end 30 sammenhængende dage registreres i Det Digitale Motorregister (DMR). Det betyder, at alle nye køretøjer skal have registreret brugerforhold korrekt, oplyser Motorstyrelsen i en pressemeddelse.

For arbejdsgivere, der skal stille køretøjer til rådighed for deres ansatte, vil det betyde, at virksomheden skal registreres som primær bruger. Hvis køretøjet bliver benyttet fast af en ansat, skal denne registreres som sekundær bruger. Det skal vedkommende også, selvom køretøjet kun bruges erhversmæssigt.

Hvem skal betale?

Tidligere har det ikke været nødvendigt med registrering i forbindelse med brug af arbejdsbiler, men det bliver der lavet om på med denne regelændring.

Samtlige ejere og brugere af et køretøj skal altså deles om de forskellige afgifter. Den registrerede primære bruger opkræves først. Men hvis den primære bruger ikke betaler, opkræves beløbet efterfølgende hos ejere og evt. øvrige brugere af køretøjet.

De nye regler omkring registrering er der som udgangsunkt for at hjælpe myndighederne med at finde den rette fører af et køretøj. Det kan blandt andet være brugbart i tilfælde af vandvidskørsel.

Dansk Industri er kritiske

Dansk Industri (DI) har allerede stillet sig kritisk overfor lovændringen omkring registrering. Organisationen kan ikke helt forstå, hvorfor ændringen har været nødvendig. Danske virksomheder har allerede pligt til at oplyse om, hvem der førte bilen i tilfælde af vanvidskørsel.

I et interview med Presse-fotos.dk uddyber underdirektør for DI, Louise Krath Jensen, hvad de finder problematisk ved lovændringen.

‘Det kan blive meget dyrt for de forskellige virksomheder, især mindre virksomheder kan komme til at lide under det her. Det er jo ikke unormalt, at man skifter sjak forholdsvis ofte. Der vil det betyde, at de konstant skal omregistrere, hvem der er brugere af virksomhedens køretøj, og det kan altså godt løbe op i en del udgifter, hvis man ofte skal skifte registrering på bilen’.

Da hun bliver spurgt ind til, om medarbejdere kan ende med at hæfte for chefens regninger, hvis noget skulle gå galt, stemmer hun i.

‘Det er også en bekymring, vi har. Der kan være en reel risiko for, at medarbejdere af en virksomhed kan ende med at stå med chefens ubetalte regninger, sådan som den nye lov er sat sammen. Det er jo langt fra ideelt’

Til sidst i interviewet påpeger hun også, at der pt. er en hel del stress og bekymring ude i branchen. ‘Det er ikke holdbart i længden, hvis loven skal følges som de foreskriver’.

Hvis der er behov for at ændre registrerede brugere af et køretøj, som direkte følge af de nye regler, kan dette ske gebyrfrit i perioden fra 1. juli 2024 til og med 31. december 2024.

Tidligere har Presse-fotos dækket sagen hvor EasyPark blev en anelse for smarte.