PriceRunner advarer: Hvert fjerde Black-Friday tilbud er falsk

Du har formentlig ikke kunne undgå at se de mange Black-Friday tilbud, som sikkert både fylder i din mailindbakke og butiksvinduerne i byen. Men en stor undersøgelse foretaget af platformen PriceRunner viser, at hvert fjerde af tilbuddene er falske.

Siden august har prissammenligningsplatformen undersøgt 36.000 varer, for at se om de blev sat ned til Black-Friday og vurdere om der er tale om et reelt eller falskt tilbud. Og undersøgelsen viser, at 23% af tilbuddene er kunstigt nedsatte.

Når et tilbud er ‘falskt’, vil det sige at forhandleren har sat prisen op i månederne op til Black-Friday, hvorefter de sætter prisen ned til den oprindelige salgspris den 26. november og markedsfører det som et slagtilbud.

Tjek varens prishistorik

Direktør for Forbrugerrådet Tænk, Mads Reinholdt, forklarer til TV2, hvordan kunderne er nødt til at researche tilbuddene, for at sikre sig at de er reelle.

“Forbrugerne bliver nødt til at lave noget mere research selv, end de måske er vant til. Man kan godt blive forblændet af, at rabatten ser stor ud, men det er ikke ensbetydende med, at prisen er lav.”

Denne research kan man eksempelvis foretage via PriceRunner, hvor man kan tjekke varens prishistorik. På den måde kan man se, om varen for nyligt er sat op for efterfølgende at markedsføre originalprisen som et ’tilbud’.

Heldigvis virker det til at danskerne er bevidste om de falske tilbud.

Forbrugeranalytiker ved PriceRunner, Katrine Barslev forklarer til TV2, at der var dobbelt så mange besøgende på platformen, da butikkerne løftede sløret for deres tilbud ved midnat som samme tid sidste år.

Og sammenlignet med en almindelig fredag, er interessen 60 gange større på Black-Friday.

Anmeld de falske tilbud til ombudsmanden

På sin hjemmeside skriver Forbrugerombudsmanden, at “det er et krav, at førprisen skal have været gældende i ‘en længere periode’, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned.”

Hvis varen derimod har været kunstigt hævet i en længere periode med formålet om at sænke prisen senere, kalder de det blot for “vildledende markedsføring”.

Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden også, at man kontakter dem, hvis man mistænker et tilbud for at være falsk.