Den store blokade af motorvejstilkørsler, der var planlagt til at gå i gang mandag klokken 06.00 blev aflyst, men søndag aften blokerer lastbiler alligevel knudepunkter i Danmark
Lastbilchauffører er utilfredse med den kommende vejskat, som regeringen har planlagt på benzin- og dieselkøretøjer.
En stor mandagsblokade af danske motorveje var derfor planlagt, men blev aflyst, da politiet satte sig imod.
“Der bliver ikke nogen demonstration på mandag, men kampen er ikke slut endnu af den grund,” konkluderede vognmand Rene Spang Jørgensen i den forbindelse til B.T..
Kampen ser netop nu ud til at fortsætte søndag aften, hvor lastbilchauffører i deres store køretøjer har blokeret færgen i Helsingør, færgen i Rødby samt Øresundsbroen.
‘Undskyld vi blokerer! Vi gør det for din og min fremtid,’ lyder flere af de skilte, som lastbilerne kører rundt med i de berørte områder.
Utilfredsheden med den nye vejskat er altså i den grad stadig i live.
“Den svinestreg, de lavede i går over for Vejskatskomiteen, var ligesom at smide benzin på bålet,” fortalte René Spang Jørgensen fredag til B.T med henvisning til, at politiet havde slået fast, at mandagens planlagte blokade af motorvejstilkørsler var ulovlig.
Presse-fotos.dk undersøger på nuværende tidspunkt, om der er andre steder end Amager, Rødby og Helsingør, hvor lastbilchaufførerne er i gang med en blokade.
Et vidne i Helsingør fortæller til os, at ‘lastbilerne har helt spærret af’ omkring færgelejet i byen.
Klokken 21.30 er det oplyst til Presse-fotos.dk, at grænseovergangene til Tyskland i Sønderjylland også er spærret af lastbiler.
(Artiklen fortsætter under billedet)
SE OGSÅ: DRAMA VED COPENHAGEN MARATHON: LØBER FIK HJERTESTOP VED MÅLSTREGEN
Sagen kort:
Regeringens forslag betyder, at lastbiler, der kører på benzin og diesel i snit skal betale en afgift på 1,30 kroner per kilometer fra 1. januar 2025.
Det vil desuden blive dyrere for lastbiler at køre i byer som København, Aarhus og Aalborg, der er kategoriseret som miljøzoner.
Ifølge skatteministeriets beregninger vil forslaget hente 3,6 milliarder kroner til statskassen hvert år, hvoraf 1,1 milliarder kroner skal bruges på at fremme grøn transport.
Afgiften skal hjælpe Danmark nærmere klimamålet om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.
Aftalen er støttet af regeringspartierne, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Kilde: Skatteministeriet.
SE OGSÅ: BREAKING: LASTBILBLOKADE FORTSÆTTER TIL DANSK-TYSK GRÆNSE