I øjeblikket valfarter mange udenlandske medier til Danmark, og den internationale medieopmærksomhed skyldes en særlig årsag.
Adskillige udlandske medier lægger i disse dage vejen forbi Danmark, og det er der en helt særlig årsag til.
Medierne er nemlig kommet for at høre om den gigantiske danske virksomhed Novo Nordisk, samt hvordan virksomhedens enorme udvidelse påvirker byen.
Det skriver TV 2 Øst.
Nærmere bestemt er det den vestsjællandske by Kalundborg, som tiltrækker stor opmærksomhed verden over. Dette vækker begejstring hos byens borgmester, Martin Damm (V).
‘Det har været sjovt. Noget af det, de udenlandske medier har haft fokus på, er modfortællingen om urbaniseringen. De synes, det er meget interessant, at vi går i mod den fortælling om, at al udvikling sker i de store byer,’ siger borgmester Martin Damm til mediet.
Indtil videre har han modtaget journalister fra 23 udenlandske medier i år. Det gælder lande som blandt andre USA, Italien, Sverige og Belgien.
Den store amerikanske avis New York Times har også været forbi og bragte i april en lang artikel om Kalundborg.
Årsagen til, at udenlandske medier har øjnene rettet mod byen, er, at Novo Nordisk er ved at udvide sit fabriksområde for 65 milliarder kroner.
Novo Nordisk afføder ‘Nokia-spørgsmålet’
Novo Nordisk har med sine cirka 4.600 ansatte i Kalundborg en næsten altdominerende virksomhed i byen. Martin Damm får derfor ofte det, han kalder for ‘Nokia-spørgsmålet’ af de udenlandske medier.
‘Finske Nokia var en stor virksomhed af stor betydning for Finlands økonomi, men da Nokia ikke kom med på udviklingen af smartphones, kunne det mærkes i den finske økonomi. Så medierne vil høre, om vi har lagt alle vores æg i én kurv. Men jeg kan berolige dem med, at Novo for det første laver mange forskellige slags produkter og derfor ikke er så afhængig af, hvordan salget går for ét bestemt produkt, og så er der også andre større virksomheder i byen,’ uddyber borgmesteren.
Grundet den store opmærksomhed kan hverdagen også blive for travl for Martin Damm. Borgmesteren prioriterer dog at tale med de udenlandske journalister.
‘ Vi får en uvurderlig branding ud af det, hvor vi får gjort hele verden opmærksom på, hvad Kalundborg er, og hvad man kan her. Det er meget god reklame at komme ud til så mange mennesker,’ slår han fast.
Novo Nordisk på liste med giganter.
ONP.