Presse-fotos.dk har talt med kurator Lene Bøgh Rønberg om Den Hirschsprungske Samlings nye udstilling om kvinder i Det Moderne Gennembrud.
Den Hirschsprungske Samling er aktuel med en ny særudstilling. Med udstillingen ønsker museet at sætte fokus på kvindelige kunstnere under Det Moderne Gennembrud.
Presse-fotos.dk har interviewet kurator Lene Bøgh Rønberg med henblik på at få indsigt i de overvejelser, der ligger bag udstillingen.
Den Hirschsprungske Samling slog officielt dørene op for særudstillingen Kvindernes moderne gennembrud. Dansk kunst 1880-1910 den 28. august.
Kunstmuseet beskæftiger sig med kunst fra 1800-tallet, og Den Hirschsprungske Samling har gennem de seneste år sat fokus på at fremhæve periodens kvindelige kunstnere.
En underrepræsentation af kvinder
Kvinder er nemlig betydeligt underrepræsenteret under Det Moderne Gennembrud.
‘Datidens samfund var kønsopdelt på en måde, som vi har svært ved at forestille os i dag. Kvinder blev set som kopister, der ikke kunne være stilfornyende eller skabe motivtyper, som ikke allerede fandtes på kunstscenen. Man kan sige, at kvindernes kunst blev betragtet som en efterligning af mændenes arbejde,’ slår Bøgh Rønberg fast.
Eftersom kvindelige kunstnere i perioden ikke blev tillagt med samme status som deres mandlige kollegaer, er deres bidrag til kunsten i stigende grad blevet forbigået.
Der findes få oplysninger om periodens kvindelige kunstnere, og derfor har udstillingen også været længe undervejs.
‘Arbejdet med udstillingen har de sidste år været finansieret af forskningsmidler fra Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden. Den står desuden på skuldrene af den forskning, jeg lavede i forbindelse med en tidligere udstilling om Bertha Wegmann i 2022. Så samlet set har udstillingen taget omkring fire år,’ uddyber Bøgh Rønberg.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Kvinder, der brød med normerne
Tager man et nærmere kig på udstillingen, er der et gennemgående tema, som træder frem: hvordan kvinder ser på kvinder.
Kvindernes moderne gennembrud. Dansk kunst 1880-1910 undersøger, hvordan kvinderne reagerede på Det Moderne Gennembrud. Især reflekterer udstillingen over, hvordan de forhandlede deres rolle som kunstnere.
‘Vi ser mange værker, hvor kvinder skildrer andre kvinder, og det giver et mere nuanceret billede af kvinderne, end vi tidligere har set. Udstillingen viser, hvordan de brød med normerne og blev moderne kvinder i deres kunst,’ forklarer Bøgh Rønberg videre.
Blandt andet bliver der kastet lys over kvindelige kunstnere som Anna Ancher, Agnes Slott-Møller, Marie Krøyer, Anna Petersen, Sofie Holten og Emilie Mundt, som alle bidrog væsentligt til kunsten.
Vigtige værker
Kurator Lene Bøgh Rønberg vil særligt fremhæve Anna Petersens En aften hos veninden (1891) som et kerneværk i udstillingen.
Kunstværket fortæller nemlig meget om samtiden og giver et indblik i, hvordan kvinderne forhandlede deres køn samt rolle som kunstnere.
Men også Augusta Dohlmanns Modelstudie. Kvinde med ørering og opsat hår (1886) har en særlig plads i kuratorens øjne.
‘Man kan faktisk være meget i tvivl om, hvorvidt det er en mand eller en kvinde, der er portrætteret. Figuren har håret opsat i en knold, men hvis man ikke lagde mærke til den, kunne man tro, det var en mand. Værket kan vise en refleksion over, hvad det betyder for en borgerlig kvinde pludselig at skulle male en nøgen model i Paris – noget, hun ikke ville have gjort tidligere, uanset om modellen er en mand eller en kvinde,’ fortæller Lene Bøgh Rønberg.
Den Hirschsprungske Samling ønsker med udstillingen at åbne folks øjne for, hvor mange og vigtige kvinder, der bidrog til periodens kunstscene.
Kurator Lene Bøgh Rønberg håber desuden, at folk vil tænke mere over kvindernes rolle under Det Moderne Gennembrud, og få øjnene op for, hvordan gennembruddet ser ud, når det er skabt af kvinder, vi oplever det igennem. I reglen er det nemlig oftest mænds bidrag til perioden, vi hører om.
Særudstillingen Kvindernes moderne gennembrud. Dansk kunst 1880-1910 kan opleves frem til den 12. januar 2025.