Kører du med trailer? Bøderne kan komme i stakkevis

Trailer
Illustrationsfoto.

Sommermånederne lokker det danske folk i haven. Om du skal have klippet hæk, luget ukrudt eller slået græs, så bliver du nødt til at skille dig af med dit haveaffald. For mange betyder det, at man sætter en trailer på anhængertrækket og kører på genbrugstationen.

Men du skal altså være opmærksom, inden du sætter ‘jydekrogen’ på arbejde og kobler traileren på.

Det kan nemlig blive en farlig og dyr omgang, hvis du ikke har styr på styr på reglerne forud for din trailerkørsel. Det forklarer Christian Jensen, der er tekniker hos dækproducenten Bridgestone, i en pressemeddelelse.

Pas på vægten

Har du fuldstændig styr på, hvor meget din bil må trække? Ved du, hvor mange kilo du må fylde på din trailer, og stadig køre lovligt? Eller gør du som så mange andre og fylder på til den er fyldt?

Det kan nemlig hurtigt blive en bekostelig affære, hvis du ikke har styr på ovenstående.

Da traileren ofte kan indeholde mere, end den vægt den lovligt må køre med, kommer man nemt til at overlæsse den.

Her lyder rådet, at man kigger på total- og lastevægten. Den information, kan du finde på et skilt på din trailer.

Særligt med tunge ting som sand, grus og flis, ryger vægten hurtigt i vejret. Her er det meget vigtigt at være opmærksom, da man kan risikere, at traileren bryder sammen på vejen.

Tager du chancen, og kører med overlæs, risikerer du altså at få en bøde.

Bøden bliver udskrevet på baggrund af den procentmæssige overvægt af din trailer. Hver procent er 75 kr. Dog er mindstebeløbet på bøden 1000 kr.

Hvis du virkelig har kvajet dig, og politiet vurderer, at din trailer udgør en fare for færdselssikkerheden, kan du ende med en betinget frakendelse af kørekortet.

Hvis du vil undgå det, lyder rådet, at du fordeler vægten jævnt på din trailer. De tungeste ting skal ind i bunden af traileren – tættest på bilen – ellers risikerer du, at traileren slingrer.

Sørg desuden for at sikre dig, at din last bliver, hvor den skal. Enten med et reb, sikkerhedsrem eller en presenning.

Tom trailer er også farligt

Særligt efter ovenstående smøre, kan det godt lyde lidt forvirrende – Du må altså hverken fylde din trailer for meget, men det er også risikabelt at køre med den tom?

Christian Jensen understreger, at det rent faktisk også kan være farligt.

“Du mærker ikke vægten på samme måde og kommer nemt til at køre for stærkt. Og til at være uopmærksom i svingene, hvor traileren nemt kommer op over fortov og cykelsti til fare for de bløde trafikanter. Kører du mere end 30 procent for hurtigt med en trailer efter bilen, får du et klip i kørekortet,” siger han i pressemeddelelsen.

Vær opmærksom på dækkene

Hvis du har kørekort, ved du, at det er vigtigt at være opmærksom på bilens dækmønster. Det samme gælder traileren.

Slidte dæk forøger din bremselængde, og gør generelt din kørsel mere ustabil – særligt, hvis du ikke lyttede ordentligt efter, da vi snakkede overlæs.

Mønsterdybden i Danmark er på 1,6 mm. Bridgestone anbefaler dog, at du tjekker og skifter dine dæk inden du rammer det.

Dermed ikke sagt, at du aldrig skal kigge til dine trailerdæk.

“Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned. Gummiet mørner simpelthen, så vær opmærksom og kig dækkene efter med jævne mellemrum, så du ikke pludselig står med en trailer fyldt med haveaffald og et flækket trailerdæk, ” afslutter Christian Jensen.

Vær desuden sikker på, at du har koblet din trailer korrekt på.

Hvert år får mange tusinde danskere konstateret kræft. Nu advarer en læge om symptomer man nemt kan overse.