Netto, Bilka og Føtex. Det er som regel disse butikker, danskerne går til, når der skal handles ind. De fleste danskere lægger vejen forbi de helt store supermarkeder, men nu skal kunderne nok gå andre veje, hvis de skal have Arla’s produkter med hjem.
Det er altid at rart at handle alt ind samme sted, når man skal på indkøbstur. Men nu bliver det sværere for kunderne, hvis man skal have Arla’s produkter.
En uoverensstemmelse mellem Salling Group og Arla har gjort, at det ikke længere vil være muligt at købe udvalgte produkter hos Netto, Føtex og Bilka.
Det er simpelthen for dyrt at købe ind, lyder det fra Salling Group, som blandt andet ejer de tre butikker.
»Vi har haft en dialog med Arla gennem noget tid, og kan ikke helt forstå den prissætning Arla har, og da vi har det formål at sælge gode varer til gode priser, så har det ført til, at det er der, vi er lige nu,« siger Henrik Winther Olesen til BT.
Nicheprodukter udgår
Det vil fortsat være muligt at købe mælk, smør og yoghurt i butikkerne. Men det vil være slut med de såkaldte nicheprodukter i butikkerne.
Det betyder, at varer som proteindrikke, proteinyoghurt og lignende vil udgå fra både Netto, Bilka og Føtex.
“Det er produkter, som vi indtil nu har haft i kølere, der stod alene. Hvad det præcist er, kan jeg ikke sige, da det roterer over tid, men det er en række af de varer, kunderne er vant til at se fra Arla i selvstændige kølere,« lyder det fra kommunikationsdirektøren.
Forsøger at kompensere
Selvom Arlas produkter udgår, er det dog ikke helt slut med at få nicheprodukterne hos blandt andet Netto.
Salling Group vil forsøge at tale med andre leverandører, så man kan få lignende produkter på hylderne.
“Det gode er, at der er andre leverandører både i Danmark og i Europa, hvor vi kan få andre og lignende varer, og det gør vi så” siger Henrik Winther Olesen til mediet.
Det er ikke kun Salling Group, der går nye veje. Også hos Coop er der store ændringer på vej.