Flere havnearbejdere boykotter russiske skibe: Endnu ingen officiel aftale

Russisk fragtskib til stede ved Assens Havn tirsdag aften

I løbet af de seneste par dage, har flere havnemedarbejderklubber rundt om i landet meldt sig under fanerne om at nægte at losse russiske skibe.

Det gælder blandt andet havnearbejderne i Aalborg, Aarhus og København, som følger havnearbejderne i Losseklubben af 1944 i Esbjerg, som var de første til at nægte at losse russiske skibe.

Nu har Havnearbejdernes Landsklub i enighed truffet samme beslutning.

– Vi er modstandere af alle former for krig, siger Per Hasager, som er formand for knap 80 havnearbejdere på Copenhagen Malmø Port, til Arbejderen.

– Så vores beslutning er mest for at sige klart fra over for krigen, og vi havnearbejdere har jo tradition for at gå forrest i fredskampen, fortsætter den københavnske tillidsmand.

Tirsdag lagde et russisk fragtskib til ved Assens Havn, hvor der tilsyneladende blev losset korn.

Brancheorganisationen vil have fælles EU-løsning

Brancheorganisationen Danske Havne har været i dialog med Transportministeriet, men der er endnu ikke vedtaget en officiel aftale.

Det fremgår af en pressemeddelelse på brancheforeningens hjemmeside.

– Det er klart, at vi har mange medlemmer, der efterlyser klare retningslinjer for, hvordan vi skal behandle russiske skibe, der anløber danske havne. Og om vi overhovedet skal modtage dem, siger formand for brancheorganisationen Danske Havne, Carsten Aa, der også er direktør for den store Odense Havn.

– Vi vil som branche naturligvis følge de retningslinjer, der kommer. Det er kun godt, hvis alle ved, hvad vi har at rette os efter, så vi ser frem til myndighedernes afgørelse, enten nationalt eller på EU-niveau, siger han.

Tine Kirk, som er direktør for Danske Havne, siger, at hun i flere dage har haft en løbende og god dialog med ministeriet, der fuldt forstår behovet for retningslinjer.

– Dialogen med Transportministeriet har haft to spor, et nationalt og et EU-spor. Som branche foretrækker vi en EU-aftale som den, udenrigsministeren efter et EU-ministermøde i søndags skitserede, hvor målet er at lukke alle EU-havne for russiske skibe. Det vil når alt kommer til alt nok den bedste løsning, for så bliver ingen landes havne kastebolde for Rusland, der naturligvis vil søge at skaffe skibe anløb, hvor de kan. Hvis hele EU er lukket havn så at sige, er det mest enkelt, siger hun.

Trine Kirk siger, at hun forstår medlemmernes behov for, at der hurtigst muligt kommer en afklaring.

Hun peger dog på, at det er en kompleks sag, både med hensyn til afklaring af skibets endelige ejer og godsets herkomst.