Elever smider ‘syrebomber’ i læreres private postkasse: Ikke bare drengestreger

(Arkivfoto)

Sakskøbing Skole på Lolland har oplevet en rystende hændelse, der har kastet en skygge over lærerkorpset. Tre elever fra skolens 9. årgang er nu blevet politianmeldt efter at have placeret såkaldte ‘syrebomber’ i to læreres postkasser, hvilket senere førte til en eksplosion. Ingen personer kom fysisk til skade, men lærerne frygter yderligere chikane.

Hændelsen begyndte, da to lærere opdagede, at deres postkasser var blevet mål for syrebomber med blot få dages mellemrum. Mistanken om en sammenhæng mellem de to hændelser førte dem til skoleleder Simon Leinum, der omgående iværksatte en undersøgelse.

“Vi talte med forskellige elever på 9. årgang, som vi mente kunne have været involveret. En af dem, vi talte med, var meget ærlig og indrømmede sin rolle i hændelsen, som han beskrev som en ‘drengestreg.’ Dette gav os vigtig information om de involverede,” forklarer Simon Leinum til Fagbladet Folkeskolen.

De farlige syrebomber havde potentiale til at forårsage alvorlige skader, men heldigvis detonerede de, inden nogen åbnede postkasserne, og derfor undgik man fysiske skader. På trods af dette er lærerne dybt rystede, siger Kim Due Christiansen, som er tillidsrepræsentant for lærerne på Sakskøbing Skole.

“Kollegerne er stærkt berørte, og dette påvirker naturligvis arbejdsmiljøet på skolen. Nogle lærere er bange, og bekymringerne når endda hjem til deres familieliv.”

Han mener, at episoden ikke blot kan afvises som en uskyldig ‘drengestreg’: “Det er så grænseoverskridende, at de på den måde trænger ind i lærernes privatsfære. Dette går ud over en simpel spøg, og jeg er lettet over, at vores leder har været tydelig i sin melding om, at dette er første, sidste og eneste advarsel. Næste gang vil der være konsekvenser,” siger Kim Due Christiansen.

I ugen op til efterårsferien blev de tre elever indkaldt til et møde på skolelederens kontor, hvor deres forældre, ledelsen, de berørte lærere og en SSP-medarbejder var til stede.

På mødet mellem eleverne og skolelederen forklarede eleverne, at deres handlinger ikke var drevet af ondsindede motiver. Skolelederen, Simon Leinum, udtalte: “Eleverne siger selv, at de var fjollede og dumme og gik for langt med en drengestreg, men de havde ikke noget specifikt horn i siden på de pågældende lærere. Så på mange måder blev mystikken og usikkerheden afmonteret.”

Under mødet udstedte skolelederen også en skriftlig advarsel til eleverne, som vil blive taget i brug, hvis en lignende situation skulle opstå i fremtiden. Han kommenterede: “Vi forsøgte at få lagt alt på bordet, og jeg synes, det var en god måde at mødes på. Det afhjælper en konflikt at få afklaret hensigter og handlinger med parterne, og vi fik løst rigtig meget ved mødet. Vi gav eleverne en advarsel i henhold til ‘Bekendtgørelse til fremme af god orden i folkeskolen’. Derudover skal de erstatte de to postkasser,” siger Simon Leinum.

Mens sagen om syrebomberne blev undersøgt, gik der på skolen rygter om, at en gruppe drenge på tværs af de tre klasser på 9. årgang havde udarbejdet en liste med mindst fem navngivne lærere, der skulle ‘have besøg’.

Rygtet om, at en gruppe elever fra tre klasser på 9. årgang havde udarbejdet en ‘lærerliste’ med mindst fem navngivne lærere, der skulle ‘besøges’, skabte frygt og utryghed på skolen.

Skoleleder Simon Leinum tror dog ikke at sådan en liste findes og understreger, at der ikke er beviser for, at elever planlægger hævn mod nogen lærere.

“Hverken elever eller forældre kan bekræfte, at der er blevet udarbejdet eller talt om en ‘lærerliste’ i nogen sammenhæng. Men rygterne skaber selvfølgelig utryghed, så vi har undersøgt det så grundigt som muligt og meddelt personalet, at der ikke ser ud til at være hold i dem,” siger skolelederen og afslutter:

“Vi ved ikke, hvordan rygterne opstod, men de kan sagtens stamme fra elever, der slet ikke har været involveret i sagen. Vi har ingen grund til at tro, at en gruppe elever planlægger hævn mod nogle lærere.” Sagen undersøges nu af politiet, mens skolen arbejder på at genoprette tryghed og normalitet for både elever og lærere,” afslutter Simon Leinum.