At børn, unge mennesker og voksne er ved at være afhængige af sociale medier, er ikke den store hemmelighed længere. Alligvel chokerer tal fra en ny rapport, når det kommer til de små og teenagere, angående deres afhængighed af de (a)sociale medier.
Efter Coronapandemien, hvor vi alle skulle vænne os til en ny verden, er der desværre sket en kraftig stigning omkring problematisk brug af sociale medier.
Det viser tallene fra en stor international undersøgelse, som BBC har referet fra. Undersøgelsen er lavet blandt næsten 280.000 børn i alderen 11,13 og 15 år
Undersøgelsen viser, at 11 procent af dem der deltager i undersøgelsen, brugte sociale medier på en problematisk måde i år 2022.
Der har altså været en stigning på 4 procent siden år 2018.
‘Resultaterne giver anledning til alvorlig bekymring over den digitale teknologis indvirkning på den mentale sundhed og trivsel blandt Europas unge’, siger rapportens forfattere ifølge BBC.
Et overforbrug af sociale medier kan være skadeligt for alle. I sær hos vores unge mennesker, hvor der ofte ses at de forsømmer andre aktiviteter, de oplever hyppige skænderier, uærlighed og faktisk oplever de også abstinenssymptomer, konkluderer rapporten.
Altså, de unge lyver om, hvor meget tid de rent faktisk bruger på de sociale medier, som i manges øjne kan ses som det første tegn på afhængighed. De unge oplever også stress, angst og ubehag når de ikke har adgang til medierne.
‘Problematisk brug er mest udbredt blandt 13-årige. Det topper i den tidlige ungdomsfase, og piger er mere tilbøjelige til at rapportere om problematisk brug af sociale medier end drenge, siger undersøgelsens internationale koordinator’, Jo Inchley fra Glasgow Universitet i Skotland.
I gennem hele undersøgelsen, har de kunnet se, hvordan en tredjedel af de unge har kontinuerlig onlinekontakt med venner, men også med andre mennesker. Det vil altså sige, at de unge nærmest konstant er forbundet med nogle online.
Undersøgelsen er offentliggjort af den europæiske afdeling af Verdenssundhedsorganisationen, WHO.
Hans Henri P. Kluge, WHO’s regionale direktør for Europa, påpeger, at resultaterne har sat fokus på, at sociale medier kan have både positive og negative konsekvenser for unge mennesker.
Han mener, at der er brug for mere ‘digital dannelse’ for at hjælpe unge med at udvikle en sund tilgang til at være online, og at regeringer, sundhedsmyndigheder, lærere og forældre alle må påtage sig deres del af ansvaret.