Lærere i folkeskolen oplever i stigende omfang voldelige episoder mellem elever, skriver Berlingske.
De seneste to år har der været mindst 1778 bortvisninger af elever i folkeskolen på grund af voldelig adfærd.
Det skriver Berlingske, der har fået indsigt i sager fra en tredjedel af landets folkeskoler.
I flere sager er der tale om meget grove voldshandlinger mod lærere eller andre elever, for eksempel kvælertag, ildspåsættelse og knytnæveslag i ansigtet.
En del af eleverne er blevet sendt hjem fra skole midlertidigt i op til ti dage ad gangen.
En opgørelse fra Berlingske viser, at knap tre ud af fire skoler i løbet af de seneste to år har bortvist elever.
Bortvisningerne sker næsten altid som følge af vold.
Opgørelsen dækker over 355 folkeskoler.
Vold i folkeskolen kan have omfattende konsekvenser, siger skoleforsker Claus Munch Drejer.
– Vold er noget af det mest ødelæggende for trivslen og læringen i skolen. I mange tilfælde kan det betyde, at barnet slet ikke vil i skole længere. Det kan blive virkelig dyrt senere hen, siger han til Berlingske.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) siger til avisen, at tallet lyder højt. Han oplever, at det er et stigende problem.
En undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har foretaget for Berlingske, viser også, at 58 procent af folkeskolelærere oplever et stigende omfang af voldelige episoder mellem elever.
Otte procent af lærerne mener, at der er kommet færre voldelige episoder.
En undersøgelse fra Børne- og Undervisningsministeriet fra marts 2024 viste samme billede.
Her svarede en tredjedel af lærere i folkeskolen, at der var kommet flere voldelige episoder mellem elever de seneste fem år.
15 procent af lærerne oplevede, at der dagligt var voldelige episoder i klasseværelset, mens 34 procent oplevede det ugentligt.
Samtidig havde en tredjedel af lærerne været udsat for fysisk vold på arbejdspladsen. De var blandt andet blevet skubbet og havde fået kastet genstande efter sig.
I stort set alle tilfælde var det en elev, der havde udøvet vold mod lærerne.