Den verdensberømte danske violinist gæster igen Det Kongelige Teater for en enkelt aften – denne gang i tæt samspil med pianisten Robert Kulek i et program, der spænder fra Mozart til Sjostakovitj.
Når den danske violinist Nikolaj Szeps-Znaider træder ind på scenen i Det Kongelige Teaters Gamle Scene, er det ikke blot et gensyn med et kendt ansigt, men et møde med en musiker, der gennem flere årtier har placeret sig i den absolutte internationale elite.
For mange klassiske musikelskere er det blevet en fast tradition, at Szeps-Znaider én gang i løbet af sæsonen vender hjem og giver koncert i København, et møde mellem dansk musikarv og global virtuositet.
Sådan skriver Det Kongelige Teater i en pressemeddelelse.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Ved klaveret sidder Robert Kulek, en pianist med et omfattende internationalt ry som kammermusiker.
Sammen har de to kunstnere sat et program, der balancerer mellem det lyriske, det moderne og det teknisk krævende. Det bliver beskrevet, som en musikalsk rejse gennem fire komponisters vidt forskellige universer.
Koncerten åbner med Dmitrij Sjostakovitjs “Fire præludier”, opus 34, oprindelig skrevet for klaver, men her hørt i en version for violin og klaver arrangeret af Dmitrij Zyganov.
De små satser er præcise og stemningsmættede, og netop i den intime dialog mellem violin og klaver kommer Sjostakovitjs melankolske tone til sin ret.
Dernæst følger Sergej Prokofjevs Sonate nr. 2 i D-dur, et værk, der blev til i 1943. Det er en komposition, der forener lyrisk poesi med rytmisk energi, og som oprindeligt var skrevet for fløjte.
Den berømte violinist David Oistrakh overtalte imidlertid Prokofjev til at omarbejde stykket for violin og klaver – en version, der siden har fået klassikerstatus.
Efter pausen fortsætter koncerten med Wolfgang Amadeus Mozarts Sonate i e-mol, KV 304. Stykket blev komponeret i Paris i 1778, på et tidspunkt hvor Mozart oplevede både kunstneriske og personlige kriser. Sonaten står som et sjældent eksempel på dramatisk spænding i komponistens ellers elegante violinsonater og rummer en særlig følelsesmæssig dybde, som ofte forbindes med tabet af hans mor samme år.
Aftenen afrundes med et udvalg af værker af Fritz Kreisler og andre komponister – et musikalsk efterspil præget af varme, virtuositet og den wienercharme, som var Kreislers varemærke.
Nikolaj Szeps-Znaider fik sit internationale gennembrud som blot 21-årig, da han vandt den prestigefyldte Queen Elisabeth-konkurrence i Bruxelles.
Siden har han optrådt med en lang række af verdens førende orkestre, og hans karriere omfatter både solistoptrædener og dirigentarbejde. Han er i dag musikchef for Orchestre national de Lyon og dirigerer regelmæssigt i de store koncertsale verden over.
Robert Kulek har ligeledes haft en omfattende karriere som kammermusiker og har optrådt på scener som Philharmonie Berlin, Musikverein i Wien, Wigmore Hall i London og Carnegie Hall i New York.
Koncerten på Det Kongelige Teaters Gamle Scene bliver dermed et møde mellem to erfarne kunstnere med en fælles passion for samspillet mellem tradition og fornyelse – og en aften, hvor klassisk musik får lov til at klinge i sin mest rene form.