Når Havarikommissionen skal undersøge fredagens togulykke i Sønderjylland, er der særligt ét spørgsmål, der skal besvares.
Kommissionen skal klarlægge, om jernbaneoverskæringen virkede efter hensigten, da et tog stødte sammen med en gylletransport og blev afsporet.
Det siger Kristian Madsen, der er ekspert i jernbaner og togmateriel hos Ingeniørforeningen (IDA) til Ritzau.
(Artiklen forsætter efter billedet)

– Var der røde lys og klokker, der orienterede chaufføren ved overkørslen inden uheldet? Det er det første svar, man leder efter, siger han.
Og det kan kommissionen ved hjælp af dataudtræk relativt nemt få svar på, siger togeksperten.
– De her overførsler er nye og moderne. Der findes data for, om der er lys i signalerne, og om klokkerne virker. Det kan man relativt nemt aflæse, siger han og tilføjer:
– Der er en log i toget, hvor man kan se alt data omkring toget. Og her kan man se, om overkørslen har været sikret. Togføreren får nemlig et signal i toget, der viser, om overførslen er sikker.
Der var ingen bomme ved jernbaneoverskæringen i Sønderjylland, og man vil formentlig drøfte, om der skal sættes bomme op, vurderer Kristian Madsen.
– Den første vej, man går, hvis man vil forbedre sikkerheden, det er bommene. Hvis man lige er fraværende i et øjeblik, kan man godt overse nogle røde lamper og klokker. Det er sværere med bomme.
(Artiklen forsætter efter billedet)

Det er særligt af økonomiske hensyn, at man ikke har opsat bomme ved alle overskæringer, siger Kristian Madsen.
– Hvis man skal sikre alle overkørsler med bomme, skal man bruge mange millioner. Det altid en diskussion.
En 60-årig kvinde er død, to personer er i kritisk tilstand, og tre andre er kommet alvorligt til skade i togulykken, hvor et tog blev afsporet i Sønderjylland syd for Bjerndrup.
Det er uvist, om den afdøde person befandt sig i toget eller landbrugskøretøjet.
Politiet og flere myndigheder ventes at opdatere om ulykken på et pressemøde lørdag formiddag.



