Dansk Skoleidræt lancerer et nyt initiativ målrettet børn med autisme og ADHD. Med støtte fra LEGO Fonden får over 3.000 elever adgang til struktureret leg og bedre skolefællesskaber.
Børn i specialundervisning risikerer ofte at stå uden for fællesskabet. Det gælder især i frikvarterer, hvor sociale koder og gruppelege kan være svære at navigere i for elever med autisme, ADHD eller andre kognitive udfordringer. Et nyt projekt fra Dansk Skoleidræt vil nu forsøge at ændre det billede markant.
Det skriver Dansk Skoleidræt i en pressemeddelelse.
Med en bevilling på 12,6 mio. kroner fra LEGO Fonden skal organisationen udrulle en specialtilpasset version af det kendte Legepatrulje-koncept, som i forvejen skaber aktive frikvarterer på mange almene skoler. Målet er at nå 85 specialundervisningstilbud over tre år. De vil give over 3.400 elever bedre muligheder for at trives og deltage i leg.
”Partnerskabet med LEGO Fonden har en størrelse, der giver Dansk Skoleidræt mulighed for at understøtte specialundervisningen markant. Det er et område, vi længe har ønsket at give et målrettet tilbud, så vi er både stolte og taknemmelige for, at det nu kan realiseres”
Sådan siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Leg som redskab – ikke frikvartersfyld
Projektet er udviklet i samarbejde med eksperter og organisationer som ADHD-foreningen, Autismeforeningen og Videnscenter om Handicap. Det kombinerer legepakker, elevuddannelse og efteruddannelse af lærere og pædagoger med målet om at gøre leg til en integreret og meningsfuld del af skoledagen – ikke kun i frikvarteret, men også i undervisningen.
”I LEGO Fonden ønsker vi at bidrage til børns sociale, faglige og mentale trivsel, og vi ved, hvor vigtige gode fællesskaber og glæde i skoledagen er for netop det,” siger Michael Stahl, LEGO Fondens landedirektør for Danmark.
”Det glæder os, at Dansk Skoleidræt med dette projekt får mulighed for at gøre leg mere tilgængelig og meningsfuld for børn i specialundervisningstilbud.”
Projektet lanceres med en udviklingsfase på fem specialundervisningstilbud, hvorefter indsatserne skal implementeres bredt frem mod 2028. Her får både elever og undervisere adgang til materialer og redskaber, som skal styrke deltagelse og sociale kompetencer i trygge, legende rammer.
Dokumenteret behov for inklusion og fællesskab ved særlige behov
Ifølge en analyse fra Børns Vilkår oplever børn med særlige behov – fx ADHD og autisme – betydeligt lavere trivsel i skolen. Op mod hver tredje barn svarer, at de sjældent eller aldrig har lyst til at gå i skole, og flere føler ikke, at de lærer det, de har brug for
En undersøgelse fra Ligeværd viser, at omkring 20% af elever med en mental diagnose oplever ensomhed ofte, sammenlignet med omkring 5% blandt deres jævnaldrende uden diagnose.
Derudover konkluderer rapporter fra Vidensråd for Forebyggelse, at fysisk aktivitet og bevægelsesbaseret leg har dokumenteret positiv effekt på trivsel, selvværd og social integration. Det gælder også for elever med særlige behov.