København får sin første såkaldte Nest-klasse, når Lundehusskolen i 2026 bliver omdrejningspunkt for et nyt pilotprojekt. Nest-klasserne er en inkluderende skoleform, hvor børn med og uden autisme går i klasse sammen under særligt strukturerede rammer. Formålet er at give flere børn mulighed for at blive en del af det almindelige skolefællesskab.
Projektet, som foreløbigt løber frem til 2028, er en del af indsatsen Mangfoldige børnefællesskaber og bliver finansieret af midler fra Budget 2025. Hvis erfaringerne er gode, kan projektet fortsætte efter forsøgsperioden.
Det skriver Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen i en pressemeddelelse.
“Det er vigtigt for mig, at de københavnske skoler er indrettet på en måde, så skoledagen bliver tryg og lærerig for alle eleverne – uanset hvilke forudsætninger eller behov de har. Derfor er jeg ekstremt spændt på at se, hvad Nest-klasserne kan i en københavnsk kontekst,” siger børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (C).
Nest-konceptet stammer oprindeligt fra New York og har allerede vist lovende resultater flere steder i Danmark – blandt andet i Aarhus, hvor erfaringerne har vist forbedret trivsel og faglighed for både børn med og uden særlige behov.
I evalueringen af Aarhus-forsøget med Nest udarbejdet af Egmont, skrives der:
‘Fundene fra Nest klasserne viser, at børnene med ASF fremstår med signifikant mindre adfærd, der forbindes med ASF, nu end fra skolestart. Hos nogle af børnene er udviklingen endda så markant, at de samlet set ikke mere udviser problematiske symptomer associeret med ASF’
På Lundehusskolen ser man frem til at byde de nye klasser velkommen:
“Nest-klasser er et superspændende koncept, som passer rigtig godt ind i den måde, vi arbejder på, på Lundehusskolen,” siger skoleleder Kim Stenholm Paulsen.
Nest-klasserne starter med 16 elever, heraf 4 med autisme, og vokser gradvist til 24 elever – med en fast struktur, specialuddannet personale og tydelig kommunikation, som skal give børnene en tryg og forudsigelig skoledag.