Ny motor kører hverken på benzin eller diesel: Kan være helt CO2-fri

Ny motor i konceptbil
Illustrationsfoto.

Revolutionerende motor-teknologi kan vende op og ned på, hvordan vi bruger forbrændingsmotorer i fremtiden

En ny type forbrændingsmotor er netop blevet præsenteret – og den bryder radikalt med alt, vi kender fra bilverdenen.

Glem elbiler og hybrid – og glem alt om benzin og diesel. For den nyudviklede motor fra det tysk-schweiziske firma Liebherr kan i teorien køre helt CO2-frit. Og det mest overraskende? Den bruger et brændstof, du normalt forbinder med gyllelugt og landbrug.

Det lyder giftigt – men kan være nøglen til grøn transport

På verdens største maskinmesse Bauma 2025 i München afslørede Liebherr en ny forbrændingsmotor, der benytter ammoniak som primært brændstof. Ja, du læste rigtigt.

Det skriver Chip om den nye motor.

Ammoniak er ikke kun forbeholdt kunstgødning. Det kemiske stof kan nemlig også fungere som energilager for brint – og det åbner op for et nyt kapitel i den grønne omstilling, især i tung industri.

Brint er kendt for sine grønne egenskaber, men også for at være besværlig at håndtere. Den kræver højt tryk og ekstrem kulde for at blive lagret sikkert. Ammoniak derimod er langt lettere at opbevare og transportere. Det gør det til et realistisk alternativ i områder, hvor el-ladestandere og batteriskift ikke er en mulighed.

Fremtiden for minedrift og tung industri?

Det er vigtigt at slå fast, at denne motor næppe kommer til at ligge i en VW Golf eller en Toyota Yaris. Men i brancher som byggeri, minedrift og transport i øde egne, kan teknologien være banebrydende. Her er kravene til motorkraft store – og infrastrukturen til el endnu mangelfuld.

Den nye ammoniakmotor er netop udviklet med fokus på disse miljøer: hårdføre maskiner, lang driftstid og minimal adgang til opladning.

God motor, men der er en kemisk udfordring

Selvom ammoniak har sine fordele, er det ikke helt ukompliceret at tænde ild i det. Stoffet kræver en tændtemperatur på hele 650 grader, hvilket er markant højere end både diesel og benzin.

Derfor kræver denne motor en hjælpende hånd. Enten ved at tilsætte en smule diesel – hvilket gør motoren mindre grøn – eller ved at trække brint ud af ammoniak via en katalysator, som så bruges til at starte motoren. Og det er her, det virkelig bliver interessant: Hvis denne metode anvendes, er udledningen fra motoren fuldstændig CO2-fri.

Det bringer forbrændingsmotoren ind i fremtiden – uden nødvendigvis at være afhængig af batterier.

Hvor meget vand skal du drikke om dagen? Svaret er ikke to liter