Et bredt flertal i Folketinget åbner for investeringer i Dankortet og nye funktioner som saldokontrol og erhvervskort – for at gøre det mere attraktivt i konkurrencen med internationale kort.
Regeringen, SF, Konservative, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti er blevet enige om at ændre rammerne for Dankortet, så Nets får mulighed for at investere i kortets udvikling inden for den eksisterende indtægtsramme. Ændringerne omfatter blandt andet udstedelse af Dankort til erhverv, indførelse af saldokontrol – særligt målrettet unge under 18 – og andre opdateringer, der skal øge kortets anvendelighed.
Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
’Vi skal fremtidssikre Dankortet. For det er et billigt og sikkert alternativ for de danske forbrugere og butikker,’ siger erhvervsminister Morten Bødskov. ’Jeg er derfor glad for, at et bredt flertal af Folketingets partier nu er enige om at styrke Dankortet. Vi gør bl.a. Dankortet mere attraktivt for unge under 18, og baner vejen for, at der nu kan investeres i Dankortet, så det bliver mere konkurrencedygtigt’
Sikker, billig og national betalingsinfrastruktur
Socialdemokratiets erhvervsordfører Mette Reissmann fremhæver betydningen af et nationalt alternativ: ’Vi sikrer Dankortets fremtid, fordi det er bedst for danskerne, erhvervslivet og de danske foreninger at have en både sikker og billig betalingsløsning, som ikke er afhængig af udenlandske betalingskort. Derfor er jeg rigtig godt tilfreds med, at Dankortet med denne aftale kan blive mere tilgængeligt for unge under 18, for vores små erhvervsdrivende og for de mange danske foreninger.’
Aftalen skal nu implementeres af Nets og bankerne, og der følges op med en evaluering af kortets robusthed i 2026.
Dankortet har været truet længe
I de senere år har Dankortet stået over for stigende konkurrence fra internationale betalingskort og digitale betalingsløsninger. For at imødegå denne udvikling har der været politiske og erhvervsmæssige initiativer for at styrke Dankortets position.
I 2020 indførte Erhvervsministeriet nye regler, der skulle gøre det mere attraktivt for forretninger at modtage Dankortbetalinger. Disse regler gav forretninger mulighed for at vælge mellem et fast abonnement eller en værdibaseret prismodel, hvor de betaler en procentsats per transaktion. Formålet var at fordele omkostningerne mere retfærdigt og gøre det lettere for især mindre forretninger at tilbyde Dankortbetalinger.
Derudover har der været diskussioner om Nets’ rolle som eneste indløser af Dankortet. En analyse fra Nationalbanken pegede på, at Nets’ monopol på Dankort-indløsning potentielt kunne øge omkostningerne for virksomheder. SMVdanmark har derfor tidligere opfordret til en ophævelse af dette monopol for at fremme konkurrence og innovation på betalingsmarkedet.
Denne bil er kåret som den mindst pålidelige: Mange danskere kører i den