Museet præsenterer nye udstillinger, en udvidet samling og et monumentalt Skyspace-værk af James Turrell.
I 2026 markerer ARoS Aarhus Kunstmuseum et nyt kapitel i sin historie.
Museet udvider samlingen med et af verdens største offentlige Skyspaces og lancerer et udstillingsår, hvor både kroppen, lyset og verdens uro får plads i kunsten.
Årets højdepunkt bliver åbningen af et nyt værk af den amerikanske kunstner James Turrell. Det underjordiske Skyspace vil stå færdigt foran museets hovedindgang den 19. juni 2026 og skal invitere besøgende til refleksion – både mod himlen og indad i kroppen og sindet.
Det skriver ARoS i deres pressemeddelelse, om hvad man kan forvente af museet i 2026.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Museumsdirektør Rebecca Matthews siger, at James Turrells Skyspace bliver en ny tærskel for museet, både fysisk og symbolsk.
Hun tilføjer, at værket udvider samlingen og sætter tonen for et år, hvor lys, perception og fælles oplevelser gennemstrømmer alt, museet præsenterer.
Nyt blik på samlingen
Sideløbende med åbningen af Turrells værk gennemgår museets egne samlinger en omfattende fornyelse. Samlingen genophænges på tværs af to etager i en ny arkitektur, som gør det muligt løbende at udskifte værker og skabe aktuelle fortolkninger.
Rebecca Matthews forklarer, at målet er at bringe kunsten tættere på både byen og publikum. Hun siger, at ARoS gentænker samlingen på tværs af to etager for at give bedre adgang til museets værker og invitere gæsterne til at spille en mere aktiv rolle i fortolkningen.
Ifølge Matthews ligger det at samle dybt i mennesket, og hvert værk bærer spor af vores fælles historie. Hun beskriver samlingen som et sted, hvor man kan standse op og finde retning i en kompleks verden.
Museet planlægger desuden en særudstilling, der samler flere af de mest populære installationsværker fra samlingen.
Her får publikum mulighed for at opleve, hvordan sanser og følelser aktiveres i mødet med kunsten.
Chefkurator Stinna Toft siger, at de sanselige værker giver oplevelser, der ikke kun er intellektuelle, men også følelsesmæssige, og at sådanne øjeblikke af resonans mellem publikum og kunstværk er en vigtig del af museets formål.
Udstillinger med krig og kreativitet
ARoS’ program for 2026 afspejler også verdens tilstand. Krig, frygt og menneskelig modstandskraft bliver temaer i flere store udstillinger.
Efterårets store satsning, “Frihedens Fald”, vises i samarbejde med Neue Nationalgalerie i Berlin. Her præsenteres værker af blandt andre Ernst Ludwig Kirchner, Paul Klee og Wassily Kandinsky, som viser, hvordan kunst reagerede på Europas krige i det 20. århundrede.
Udstillingen minder om, at kunst både kan udtrykke desperation, håb og fællesskab, når verden er i opbrud.
Den danske billedkunstner Svend Wiig Hansen (1922–1997) får sin egen soloudstilling, “Gående, faldende, stående”, som åbner i maj.
Hans værker undersøger menneskets rolle i en foranderlig og til tider mørk tid, og viser, hvordan kunst kan være en vej til forståelse og refleksion.
Nye installationer under åben himmel
ARoS åbner samtidig et nyt udendørs område, ARoS Art Square, ud mod Musikhusparken. Her vil kunstneren Cecilie Waagner Falkenstrøm skabe en interaktiv installation baseret på astrofysisk forskning. Den skal give besøgende en sanselig oplevelse af vores plads i universet og stille spørgsmål om forholdet mellem menneske og kosmos.
Kroppen i fokus
I 2026 får kroppen også en central rolle i flere udstillinger. Udstillingen “Ulydig – Kroppen i punk” sætter fokus på punkbevægelsens fysiske og politiske udtryk og er udviklet i samarbejde med Aarhus Universitet. Udstillingen viser, hvordan punkens energi og kropslige udtryk har forandret sig og spredt sig globalt.
I museets nye Salling Galleri præsenterer kunstnerne Nina Beier og John Miller totalinstallationen “The Populace”, hvor mannequiner og portrætter udforsker forholdet mellem original og kopi, mellem objekt og beskuer. Miljøet i udstillingen kan virke både genkendeligt og fremmed, og udfordrer gæsternes blik på sig selv og andre.
Derudover inviterer udstillingen “Step Inside” publikum til at bruge egne sanser gennem lys, lyd, duft og bevægelse. Her deltager fire internationale samtidskunstnere: Anicka Yi, Philippe Parreno, Laure Prouvost og Pamela Rosenkranz. Udstillingen undersøger, hvordan vi lever sammen i en digitaliseret verden, og hvordan kunst kan tilbyde nye måder at forstå os selv på.
Rebecca Matthews siger, at 2026 bliver et år, hvor ARoS vil forene kunstneriske ambitioner med meningsfulde møder mellem publikum og kunst. Hun håber, at året efterlader gæsterne med oplevelser, der vækker noget i dem længe efter, de har forladt museet.