Regeringens plan om at afskaffe afgiften på kaffe, slik og chokolade står i skarp kontrast til flertallets ønske.
Planen for sommeren 26 fremstår både som en hjælpende hånd og som et skud i tågen.
Fjernelsen af den debatterede afgift, der skal gøre det billigere at handle ind, vækker nemlig blandede reaktioner.
På den ene side hilser erhvervslivet forslaget velkommen.
”Jeg har begge arme højt hævet over hovedet lige nu. I Dansk Erhverv er vi rent ud sagt meget begejstret over, at regeringen nu har lyttet og handler. Chokolade- og kaffeafgiften stammer fra en anden tid og har været med til at give en masse administrativt bøvl og hovedbrud hos virksomheder,” sagde Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse i august.
På den anden side står forbrugerne. De vil ikke have billigere slik, tværtimod.
En undersøgelse foretaget af Megafon for TV2 viser, at danskerne hellere vil fylde indkøbskurven med billigere tomater og bananer.
80 procent svarer, at de ville foretrække, at frugter og grøntsager blev billigere frem for produkter indeholdende chokolade, sukker og kaffe, mens 15 procent vil have det omvendte. Fem procent ved ikke, hvad de foretrækker.
Nyt pilotprojekt: En million kroner løser ikke udfordringerne