Nedbrud var ikke et cyberangreb

Et landsdækkende nedbrud hos betalingsvirksomheden Nets lørdag aften var ikke “udløst af ekstern ondsindet påvirkning”.

Det skriver Nets i en pressemeddelelse søndag ved middagstid.

Nets tilføjer, at virksomheden fortsat undersøger årsagen til nedbruddet, som gjorde, at kortbetalinger blev afvist.

Problemerne berørte forretninger og personer i Danmark, Norge og Sverige samt “enkelte” personer i udlandet, lyder det.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Denne besked mødte de fleste danskere lørdag.

Driften blev normaliseret omkring klokken 22 lørdag aften. Problemerne begyndte omkring klokken 19.

Nets vil afklare, hvilke tiltag der kan være nødvendige for at styrke systemets robusthed i lignende situationer.

For at bruge et eksempel oplyser betalingsvirksomheden, at den ikke har været ramt af et DDoS-angreb.

Det kaldes også for et overbelastningsangreb, hvor eksempelvis en hjemmeside overbelastes så meget, at den bliver utilgængelig.

Ifølge Allan Bonke, landechef hos Nets i Danmark, har Nets arbejdet tæt sammen med leverandører for at identificere og løse problemet.

Under nedbruddet skiftede mange forretninger til offline-tilstand på kortterminalerne.

Det gjorde, at forretningerne var i stand til at tage imod nogle betalingstransaktioner og senere videresende dem til Nets.

Søndag arbejder Nets fortsat med at sikre stabil drift. Virksomheden vil overveje relevante tiltag, når en analyse ligger klar, siger Allan Bonke.

Nets’ pressechef, Søren Winge, har sagt til TV 2, at også Island blev ramt af nedbruddet.

Samtidig har en række medier skrevet, at flere danskere havde problemer med at betale med kort andre steder i udlandet.

Nedbruddet påvirkede også trafikken på Storebæltsbroen, hvor der ifølge Vejdirektoratet opstod kø i begge retninger.

Sund & Bælt har efterfølgende politianmeldt to episoder af hærværk mod bomme.